Megtisztelve érezhetjük magunkat, hiszen a Volkswagen meghívott minket az innovációs napra, ami a legújabb modellek megismerése mellett megannyi élményt és értékes információt garantált számunkra. A pénteki találkozó a Hungaroringen volt, ahol egy meglehetősen finom ebéd várt minket a Pole Position Étteremben (a borjúpörköltjük isteni!), ráadásként pedig egy motoros szabadedzésbe is bepillantást nyerhettünk. Miután megtöltöttük a bendőnket, mindenki kapott egy autót és indultunk Mátraházára a Lifestyle Hotelbe. Nekem egy csinos Golf jutott, TSI motorral.
Ahogy odaértünk, leszakadt az ég, borzalmas időjárást következett, de sok embert ez sem gátolt meg abban, hogy az autókba betegye a popóját és felkaptasson Kékestetőre (közben volt jég, hó, így május elején normális, nem?). Volt fantasztikus segwayes túra is extrém körülményekkel, remek hangulattal, de a lényeg inkább a sajtótájékoztatón és az ott elhangzottakon volt.
Az autós piacot itthon a Suzuki vezeti, ami leginkább a Vitarának köszönhető, plusz annak, hogy az emberek nagyon rákattantak az SUV-kre. Ennél sokkal megdöbbentőbb, hogy tavaly a használt autó piacon az első forgalomba helyezett autóknak a 60%-a külföldről érkezett, ezek átlagéletkora pedig igencsak magas, 11,4 év volt. Ez biztonsági szempontból nem túl jó hír, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kilométer ezekben csak nagyon ritka esetben valós.
A Volkswagen a Tiguannal szakít nagyot, ez jól megy a németeknél, amit kipróbálva az autót, egyáltalán nem csodálok. Az új Golf szegmense viszont szűkül, ennek ellenére mégis jól fogy, ami a rengeteg extrának is köszönhető: aktív motorháztető, trailer assist, ACC, városi vészfékfunkció, másodlagos ütközésvédelem, plusz a képernyő már a gesztusvezérlést is támogatja. Benzinesből az 1 literes TSI motoros a legkisebb és a 2 literes TSI a legerősebb, dízelnél pedig 1.6 TDI és 2.0 TDI között válogathatunk.
A Car-Net egészen futurisztikus szolgáltatás (erről majd a közeljövőben bővebben is értekezünk, reméljük olvasóinknak tetszetni fog), aminek három pillére van:
- Az App Connect összekapcsolja az autót az okostelefonnal (CarPlay vagy Android Auto is)
- A Guide and Inform az online adatokhoz való hozzáférést biztosítja, otthon is lehet tervezni útvonalakat, amik azonnal szinkronizálódnak, de lehet keresni vele kedvező árú benzinkutak között is
- A Security and Services minden biztonsági és kényelmi szolgáltatást felölel, és az autó valamint a gyártó közötti is kommunikációt létesít, akár műszaki segítségnyújtás, akár elszállítás esetén.
Az elektromos autók esetén már adott az e-App, ami még a légkondícionálót is segít távolról beindítani. A hatótávokról is esett néhány szó, az e-Up 160 km-t tud maximum megtenni, az e-Golf új generációja pedig 300 km-re képes (a 2020-ra érkező I.D. már 400-600 km-t fog tudni). Apropó e-Up. A budapesti GreenGo (ami az első e-carsharing szolgáltatás) flotta 75 tagjához újabb 25 csatlakozik hamarosan. Január 1-je óta 130 ezer km-t tett meg a 75 autó, az aktív felhasználók száma pedig eléri a kétezret, átlagosan 4-6 km-t vezetnek az emberek és 25-40 percet ülnek a kocsikban.
Magyarországon jelenleg 20 publikus villámtöltő van, de nagyon nehéz bővíteni ezt a számot, hiszen 50 kWh-ról beszélünk, ami egy átlagos társasház napi fogyasztása, mégis csak egy autót lehet vele tölteni. Bírnia kell a kábeleknek a hatalmas terhelést, ami nem egyszerű, pedig muszáj haladni, mert 2020-ra már azt tervezi a VW, hogy 12 perc alatt fel lehet majd az autókat, amihez 700 kWh-s töltő kell. Ez azért talán egy kicsit túlzottan optimista hozzáállás.
Magyarországon öt VW kereskedésnek van joga elektromos autókat értékesíteni, ez a szám hamarosan több lesz. Itthon 250-en vásároltak kedvezménnyel ilyen típusú járművet, a Nissan Leaf áll az első helyen, a másodikon pedig a BWM i3 és az e-Golf/e-Up. Az e-Up egyébként állami támogatással és kedvezményekkel 5 990 000 forintért, az e-Golf pedig 8 990 000 forintért vihető haza (utóbbit kipróbáltam, elég buli a suhanás). Az e-Golf Norvégiában igazán sikeres, ott egyébként a legfejlettebb az elektromobilitás, a forgalomba helyezett autók 30%-a elektromos.