Hirdetés

A mai nosztalgiabombánk, a Ray’z Arcade Chronology sokak arcára csal majd mosolyt!

Az otthoni videójátékozás hajnalán, szinte minden cég eltökélt szándéka volt, hogy a játéktermekben található gépek látványvilágát eljuttassák otthonunkba. Talán a 16 bites erában jutottunk el oda, hogy a konzolok teljesítménye megengedte azt, hogy ez az átültetett élmény a legkevésbé csorbuljon és tényleg szinte egyező otthoni portok szülessenek. Szerencsére ez a trend sokáig velünk maradt, manapság pedig már kb. egy krumplin is tudjuk játszani a korabeli játéktermi játékokat. Nagy szenvedélyem volt nekem is a helyi “játéktermekben” múlatni az időt és az összes spórolt pénzemet ezekbe a masinákba szórni, azonban a választék nem volt túl acélos, így a komolyabb cuccokat csak különböző magazinokban csodálhattam, vagy meg kellett várni a már említett otthoni konverziókat. A Ray játékokhoz foghatót pedig szerintem az első PlayStation debütálásáig nem is láttam, na de addigra már kialakult a vágy és meg is maradt a mai napig és annak ellenére, hogy roppant béna vagyok a hasonló stílusú játékokban, a Ray’z Arcade Chronology-ra nem tudtam nemet mondani.

A Ray’z Arcade Chronology egy gyűjtemény, mely a három játéktermi Ray játékot, a RayForce-t (1994), a RayStormot (1996) és a RayCrisis-t (1998) veszi egy csomagba, sőt a a két utóbbit remasterelt poligon grafikával is tolhatjuk, mert mindkettő kapott egy-egy felpimpelt HD változatot. De hogy az öröm ne legyen felhőtlen a digitális változatból kimaradt a R-Gear, ami egy ki nem adott folytatás az első játékhoz, ami természetesen csak bizonyos fizikai példányokon kapott helyet. Természetesen vannak elég elborult kiadások, így aki az import mellett döntene ezen a linken nézzen körbe kedvére. Mivel a játék műfaját tekintve egy űrhajós shoot em up, nem nagyon húznám az időt a sztorival, lényegében örök háború dúl két szemben álló fél között. Mi és űrhajóink egy személyben szállunk szembe mindennel, ami felénk zuhan a képernyő tetejéről, legyen mecha, tank, vagy kisebbtől a gigászi űrhajókig, a lényeg, hogy semmi nem maradhat egyben, mindent szét kell lőnünk.

A játékmenet vagyis inkább az irányítás, ami nem túl bonyolult, ugye alulról felfelé haladunk és lövünk mindent amit érünk, megfejelve powerupokkal és azzal hogy kikerülünk viszont mindent, amit felénk lőnek. Egyszerű igaz? Hát nem egészen, a Ray’z Arcade Chronology ugyan nem megy még el a beszédes nevű “bullet hell” szubzsánerig, de kihívás az akad benne bőven. Le sem tudná tagadni játéktermi gyökereit, ahol ugye az volt a lényeg, hogy minden pénzünket kicsalja az adott számú “életek” és a fizetős folytatások kombinációjával. Szerencsére itt már egy gombnyomásra tudjuk adagolni menet közben is a creditet, így nem leszünk nagy gondban. Persze, aki vadabban szereti, elengedheti ezt a megoldást, de akkor készüljön egy jó pohár itallal, nyugtatóval vagy bármi egyébbel, ami segít ellazulni, mert a játék és az általa biztosított kihívás mértéke nem bíztat elérni a zen állapotot.

A Nintendo Switch portot teszteltük és tökéletesen futott, mind dokkolt, mind handheld üzemmódban, de ahogy utána néztem a PS4 változattal sincs semmi gond. Természetesen, ahogy az az ilyen csomagoknál lenni szokott a készítők bezsúfoltak nekünk egy csomó extra lehetőséget, hogy jobban testre szabhassuk az élményt, így a plusz menüből változtathatunk a képernyő kitöltésének mértékén, az oldalsó grafikákon, vagy scanline-t is kapcsolhatunk az autentikus crt élmény érdekében, de még számtalan más kapcsolót billegtethetünk a témában. Külön öröm, hogy pl. a képernyőt is elforgathatjuk 90°-kal, így Switch-en, handheld módban (vagy dokkolva a tv oldalára borításával) teljes pompájában élvezhetjük a Ray’z Arcade Chronology durrogtatását.

Összességében a Ray’z Arcade Chronology egy remek kis gyűjtemény, látszik hogy a készítők nem vettek félvállról a portolást. Technikailag rendben van és nagyon élvezetes is. Természetesen stílusából fakadóan nem túl hosszú, a három játék együtt kb. 2 óra, de itt szerintem nem is ez a lényeg. Ennek ellenére azt azért nem merném mondani, hogy vegye meg bárki is aki nem a stílus rajongója, nem hiszem, hogy ez a játék lehetne kapudrog a shoot em upok világába, de cáfoljatok meg bátran, ha nem így gondoljátok. Viszont annak aki már nagyon várt valami hasonlót és gyűjtőknek is kötelező darab, az önfeledt szórakozás garantált és remekül fog mutatni a polcon is.

Értékelés: 7/10
Fejlesztő: M2, Taito
Kiadó: ININ Games
Platform: Nintendo Switch, PlayStation 4

Hirdetés
Fonyódi Dávid
Nappal tisztességes családapaként funkcionálok, emellett igyekszem a munkahelyemen is megállni a helyem, de altatás után előveszem a kontrollerem, hogy kialvatlanra játszhassam magam. Klasszikus geek vagyok, tehát jöhet minden, legyen az videójáték, film, sorozat, könyv vagy képregény. A főbb műfajok, amiket előszeretettel fogyasztok: sci-fi, horror, anime, jrpg és autós cuccok.