Lassan tényleg mindenre ráaggatható az “okos” jelző, legyen az mosógép, óra, légkondicionáló, vagy éppen csak egy tükör. Mert igen, a tükör mögé is lehet már rejteni egy kijelzőt, és láttunk már nem egy olyan példát, amikor még mi is fejet hajtottunk, mennyire hasznosnak bizonyulhat az adott kivitelezés a mindennapokban. És ez igaz tesztalanyunkra, a Navitel MR250-re is, ami egy okos visszapillantó tükör képernyővel és olyan plusz dolgokkal, amik az autóvezetők számára adnak biztonságérzetet, kényelmet és némi kényelmetlenséget.

Na már most. Tény, hogy bizonyos országokban (így például Svájcban) tiltott a fedélzeti kamerák használata, mégis olyan bizonyító erővel tud rendelkezni, amihez foghatót nehéz találni a közúti forgalomban. Volt nekem is ismerősöm, aki egy ilyen felvétel alapján tudta csak bebizonyítani, hogy igenis a mögötte haladó volt a hibás és az a sofőr volt az, aki nem tartotta a kellő féktávolságot. A Navitel MR250 egy három az egyben eszköz: egy méretes,  310 х 85 х 36 mm-es visszapillantó tükör, egy fedélzeti kamera, valamint egy tolatókamera.

De haladjunk sorjában. A készülék rögzítése az eredeti visszapillantóra történik, ez talán a legkomikusabb pontja, hiszen gumipántokkal kell egymáshoz édesgetni a tükröket. Nem annyira professzionális dolog ez, ráadásul közelebb kerül az egyébként is széles tükör, amivel odáig tök jó, hogy még a mögöttünk ülők arcát is tisztán látjuk, de elég nagy részt kitakar a látótérből.

Felül lehet megtalálni a miniUSB csatlakozót, ezen keresztül veszi fel az áramot a kütyü, kell is neki a táplálék, mert nélküle pár másodperc után kikapcsol. Itt lehet a microSD-t is behelyezni, minimum Class 10-est kér, maximum 64 GB-osat kezel.

A kamera elég méretes, rendesen kiemelkedik a burkolatból, de szabadon (igaz, egy kicsit nehezen) állítható, amire szükség van, hiszen magának a visszapillantónak a helyzetét is mindig a vezetési szokásoknak megfelelően lőjük be. A felvevőegység 160 fokos látószöggel rendelkezik, négy rétegű üveglencséből áll, a fényképeket 2048 x 1536 pixelben lehet készíteni, a videók pedig Full HD felbontásban, 30 képkocka/másodperccel és MOV formátumban kerülnek elmentésre. Lehet 1, 2 és 5 perces részletekben videózni, a leghosszabb variáns pontosan 460 megabájtnyi tárhelyet emészt fel.

A tükör közepére egy 5 hüvelykes, 480 x 854 pixel felbontású, 16:9-es kijelzőt szereltek, ami feltételezhetően IPS, mert iszonyat jók a színei és hibátlanok a betekintési szögei. A visszapillantó lelke egy MStar MSC8328 lapka, ez segít a kép- és videoalkotásban, plusz a rémesen egyszerű menü futtatásában. A menüpontok közötti kolbászolást az eszköz alján lévő gombok segítségével végezhetjük, van bekapcsológomb (ez a kijelzőt aktiválja és deaktiválja), menügomb és felvételbillentyű, ezen felül pedig le és fel gombok. A szoftver átlátható, jól kezelhető, bár magyarul nem, angolul viszont tud, remélhetőleg a tulajdonosának sem lesz probléma ezen népszerű idegennyelv elsajátítása.

A felvételek minősége nagyon rendben van, nem torzul a kép, a széleken is jól láthatóak a részletek, középen pedig mondhatni tényleg kiváló, simán el lehet olvasni az előttünk haladó rendszámát, de még a felettünk lévő táblán írt szöveget is. Éjjel sincs gond, jól lát a kamera, persze ilyenkor némileg gyengül a minőség, viszont egyáltalán nem annyira, hogy ez probléma legyen.

A Navitel MR250 további nagy előnye, hogy tartozik hozzá egy hátsó kamera is, amit persze szakszerűen be kell kötni, hogy akkor kapcsoljon be, amikor a hátramenet fokozatot választjuk. Így pedig kvázi tolatókamerának is tökéletesen használható, bár nem látjuk a kerékíveket, mégis akinek nincs parkszenzora, ezzel félig-meddig meg tudja oldani a kérdést.

A nagyjából 30 ezer forintos ár egyáltalán nem vészes, ha azt vesszük, hogy tényleg egy szép, kellemes dizájnnal rendelkező tükröt veszünk, ami remek minőségű felvételeket rögzít, nem beszélve az előbb említett tolatókamera funkcióról. Ha ezeket egyenként vesszük, már többe kerülne a három eszköz megvásárlása, szóval aligha lehet azt mondani, hogy ne érné meg egy ilyen kütyübe invesztálni. A felszerelés megoldása persze finoman szólva sincs rendben, jobb lenne az eredeti tükör helyére bepattintani, persze tény, hogy így a kompatibilitás sokkal széleskörűbb lehetett.