Elképesztően felülreprezenált az elektronikai eszközök, berendezések és gépek szerepe a hazai online kereskedelemben. Továbbra is a nagy műszaki áruházak uralják a toplistákat – derül ki a GKI Digital és az Árukereső közös jelentéséből. Kiderült, mennyi cuccot vásároltunk 2020-ban…

A 2020-as esztendő legnagyobb kereskedője ezúttal (is) az eMAG-Extreme Digital páros. Amióta a GKI Digital és az Árukereső elkészíti a toplistáját, más szereplő még nem tudott a képzeletbeli dobogó tetejére állni; ez a két vállalat cserélgette egymás között az elsőséget, majd az összeolvadásuk el is döntötte a versenyt. a többieknek gyakorlatilag esélyük sem volt megközelíteni őket.

Fontos kiemelni, hogy az eMAG-Extreme Digital páros a 130 milliárdos eredményét kizárólag a saját termékeinek forgalmazásával érte el, az eMAG Marketplace partnerek eladásai nem számítanak bele ebbe az összegbe. A két nagy webáruház a teljes hazai e-kereskedelem 14,3%-át bonyolítja, ezzel rendkívül fejnehézzé téve a piacot.

A toplista második helyét a MediaMarkt webáruháza szerezte meg, a harmadik lépcsőfokra az idegesítő zöld űrlény által márkaépített Alza fért fel. A dobogós szereplők összesített eredménye hozzávetőlegesen bruttó 200 milliárd.

A lista további helyezettjei a Tesco, a Telekom, az Euronics, a 220Volt, az Aqua, az Ipon és a Libri-Bookline. Látható, hogy az élelmiszer-forgalmazással hasító Tesco és a kultúrfelelősként emlegetett Libri-Bookline kivételével a legnagyobb webáruházakat az elektronikai és IT termékkör jellemzi.

De vajon miért beszélhetünk ilyen trendekről, hiszen a hagyományos kiskereskedelemben nem tapasztalható ekkora elektronikai túlsúly, ráadásul a fejlett országok e-kereskedelmére sem jellemző ekkora elektronikai fókusz.

A megkérdezett marketingszakértő szerint a trend cseppet sem szokatlan, hiszen a legfejlettebb e-kereskedelemmel rendelkező nagy népességszámmal rendelkező országokban is megfigyelhetők voltak hasonló tendenciák. Az internetes vásárlás őskorában az elektronikai cikkek slágerterméknek számítottak, azonban a divat, otthon-dekor, sport és kisállat kategóriák felpörgésére az e-kereskedelmi kultúra viszonylagos fejlettségi szintjéig várni kellett. 

Ezen az úton jár ma Magyarország; noha továbbra is nagyon meghatározó az elektronikai termékek online forgalmazása, rendkívül széles kínálat jelenik meg más típusú termékkínálatokból is, ezt pedig a vásárlók is értékelik. Nem véletlen a törekvés a jellemzően műszaki webáruházak részéről, hogy bővítsék a termékkínálatukat és olyan termékeket is forgalmazzanak, amelyek távol állnak a korábbi portfóliójuktól. 

Noha nem jelenthető ki teljes bizonyossággal, de számos piaci szereplő úgy véli, hogy három éven belül az elektronikai termékek eladásainak fele már az online térben valósul meg. A trendek nagy nyertesei azok a webáruházak lehetnek, amelyek offline üzletekkel és fejlett csomagátvételi megoldásokkal rendelkeznek. Az eMAG easybox névre keresztelt csomagautomata hálózata új lendületet adhat a piacvezető szereplőnek. 

Hirdetés
6 éve írok az informatika és a telekommunikáció világáról és 1 éve készítek videókat. Papír szerint mérnök-informatikus vagyok, de a mobilok világa jobban vonz.