Hogy áll ma Magyarországon a mobilfizetés? Hány terminál van forgalomban, milyen típusú terminálok vannak és néhány statisztikai adat a mobilokról történő vásárlással kapcsolatban – ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk a cikkben.

A skandináv országokban szinte nem is hordanak készpénzt maguknál az emberek, hisz egyrészről minden sarki boltban van bankkártyát elfogadó, egy érintéssel működő terminál, másfelől többféle mobilfizetési megoldás is létezik. A mobilokkal történő fizetés 2017-ben Magyarország is rengeteget lépett előre, és mára ezen a téren hazánk élen jár Európa-szerte is, hiszen már 4 banknál elérhető a mobilfizetési alkalmazás, lásd az OTP (Simple by OTP), a K&H (K&H mobilbank), a Gránit Bank (Gránit Pay) és az MKB (MKB Pay) megoldásait. Ezekkel gyakorlatilag csak egy NFC-s okostelefonra van szükséged, egy alkalmazásra, a bankkártyádra és máris tudsz fizetni mobillal.

A mobilfizetés gyakorlatilag ugyanúgy működik, mintha a kártyánkat használnánk. Bekapcsolt NFC-vel, beregisztrált bankkártyával, beállított fizetési móddal csak odaérintjük a terminálhoz a telefonunkat és máris tudunk fizetni. Ehhez persze előfeltétel, hogy az adott terminál egy érintéssel működjön.

Eddig a forgalomban lévő online pénztárgépek mindössze felére jutott POS-terminál (Point of Sale), azonban ez a közeljövőben akár 80%-ra is növekedhet. A támogatást olyan terminálokra adja az állam, melyek színes érintő-kijelzővel rendelkeznek és egyérintéses tranzakciók lebonyolítására is alkalmasak. (forrás)

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2015 harmadik negyedévében összesen 99 014 POS-terminál volt forgalomban, amit 2017 harmadik negyedévére sikerült 125 809-re növelni. Ez 22%-os emelkedést jelent, ennél viszont sokkal jelentősebb fejlődés tapasztalható az egyérintéses fizetést lehetővé tevő készülékek számában.

Az MNB adatai

2015 harmadik negyedévében 58 558 ilyen eszköz volt forgalomban, 2017 ugyanezen időszakában viszont már 101 318 volt. Ez 43%-os növekedést jelent két év alatt és összességében a hazánkban forgalomban lévő terminálok több mint 80%-a alkalmas mobilfizetésre. Ez 2018 év végére akár 100% is lehet, egy Európai Uniós szabály ugyanis előírja, hogy az év végéig minden egyérintést nem támogató terminált le kell cserélni.

Ingerico iPP220

Terminálokból több típus is létezik – ezért van az, hogy nem ugyanúgy néz ki mindenhol az eszköz. Az OTP Bank például Ingenico és Verifone márkájú terminálokat alkalmaz, melyek között van helyzet kötött (LAN-os) és hordozható (GPRS-es) változat is. A terminálokkal szemben felállított követelmények igen gyors ütemben változnak, egyes változtatásokat szoftverfrissítéssel is meg lehet oldani, de például az egyérintéses fizetés támogatásához már cserélni kell az eszközöket.

Magyarországon még mindig nagyon sokan vásárolnak offline módon készpénzzel, ám a kényelem és a megbízhatóság miatt egyre többen használják mobiljukat is fizetésre.

A bankok megoldásainak köszönhetően pedig az NFC-s okostelefonnal rendelkező magyar lakosság számára már nincs gyakorlati akadálya annak, hogy otthon hagyja a készpénzt és a bankkártyát, és egy érintéssel fizessen mobiljával az arra alkalmas terminálokon.