Elődjéhez hasonlóan a Quake II is megérett a felspécizett változatra: nosztalgiáztunk az egyik legnagyszerűbb FPS-sel, aminek már 26 éve nincs párja.
Lezongorázták a tengerentúlon az idén már 27 esztendős QuakeCont, aminek tán legnagyobb, magyar vonatkozású érdekessége, hogy 2020 óta ezúttal is második helyen végzett a RAISY néven ismert játékos. Az elért eredmény természetesen megsüvegelendő, de nem a multiplayer lövöldözésre kiélezett Quake Champions apropóján ragadtam billentyűzetet, hanem mert a konvenció idején sebtében megjelentették a Quake II enhancedet, melybe számos klassz újdonságot is belebiggyesztettek.
Viszont aki továbbra is az eredeti játékélményre kíván fókuszálni, az a Quake II megvásárlásával hozzájut a ’97-es példányhoz és a két kiegészítőcsomaghoz is. Jó hír, hogy a két évvel ezelőtt megjelent Quake-hez hasonlóan, ha eddig meg volt a játék ezen variánsa, akkor elég csupán ráfrissítenünk. Ugyanakkor a két kiadás nem kompatibilis egymással, vagyis aki a 32-bites változatot preferálja, az a vadiúj, 64-bites verzió nyüstölőivel nem tud többedmagával játszani. A legfeljebb 8 játékost felvonultató egymáselleni és kooperatív módok tehát várják továbbra is az arra hivatottakat, s a crossplay támogatás ismét kapóra jött, mivel (a kezdeti időszakban) szép számmal ragadtak fegyvert és remélhetőleg ez ki is tart még jó darabig.
No, de a szebbé varázsolt grafika mellett milyen érdemleges újdonságokat tartogat a felturbózott Quake II? Ugyan térképet a pályákon elhelyezve tanulmányozhatunk, de például a Rise of the Triaddal ellenben állandó jelleggel nem használhatjuk azt. Tán ezért is választhatjuk ki mostantól eszköztárunkban az iránytűt, mellyel sokkal egyszerűbbé válik, hogy éppen merre javallott barangolnunk. A néhol szövevényes, már-már labirintus szerű szinteken például, ha huzamosabb időre jegeljük tesztalanyukat, kapóra jöhet a tájoló használata. Továbbá a korábban felszerzett tárgyakat is elraktározhatjuk, szóval ha úgy vesszük, maga a játékmenet egy kicsivel könnyebbé vált, hiszen például a végső megmérettetéskor a főellenfelet pillanatok alatt darabokká lőhetjük a „Quad Damage”-dzsel.
A csomagban egy vadiúj küldetésnek is helyet szorítottak: a neve Call of the Machine, amit újfent a MachineGames szállított le. Mint ismeretes, ők tákolták össze az enhanced Quake extra misszióit, az előzményül szolgáló Dimension of the Machine-t. A történet szerint ellenségeink, a stroggok ellen „végső” csatába indulunk, mégpedig alkotójuk ellenében. Ám mindenekelőtt át kell verekednünk magunkat az alattvalókon, akik a korábbiaknál jóval többen akarják halálunkat. Ennek tetejében a KEX Engine révén egész látványos területeket járhatunk be (természetesen akár 4K-ban, PC-n maximum 120 FPS-sel), az előző epizódból is visszatér egy bestia, s olyan helyekre evickélhetünk el, amikhez hasonlón korábban egyáltalán nem rendezhettünk golyózáport. És persze ne feledkezzünk meg a Quake II 64-ről sem, ami 1999-ben még Nintendo 64-en látott először napvilágot.
A Quake II az egyik legnagyszerűbb cím az egyetemes akciólövöldék repertoárjában. Kreatívan kidolgozott pályái, megunhatatlan nemezisei, a fegyvereink változatos felhozatala és egyedi hangulata miatt bátran ajánlható még mai szemmel is. Ebben a formában meg aztán pláne. Nem véletlen, hogy hosszú éveken át az Unreal Tournament (multis) vetélytársa volt, és már csak ezért is kijelenthető, hogy kihagyhatatlan a műfaj kedvelői számára.
Pontszám: 9/10
Fejlesztő: id Software, Nightdive Studios, MachineGames
Kiadó: Bethesda Softworks
Platform: PC, Switch, PS4|5, Xbox One & Series X|S