Hirdetés

Egy igazi történelmi eseménynek lehettünk szemtanúi, hiszen szeptember 5-én, Stockholmban a Mercedes bemutatta első igazi elektromos autóját, az EQC-t. Mielőtt félreértés lenne, azért mondhatjuk rá, hogy ez az első, mert bár villanyautója már volt a stuttgarti márkának korábban is (lásd B-osztály és az SLS AMG szupersportautó), ám az EQC nem egy meglévő típus átalakításával született, hanem egy vadonatúj modellcsalád első tagja. Az EQ jelzésű autókat eleve teljesen elektromosnak tervezik, így többek között önálló padlólemezre épülnek.

https://youtu.be/1iT3TKHLq90

Hogy miért is történelmi ez a bejelentés? Nos, az elektromos autók világát eddig elsősorban a Tesla uralta, amelyet Elon Musk azért hívott életre, hogy forradalmat csináljon az autóiparban. Eddig viszonylag könnyű dolga volt, hiszen igazán komoly ellenfél nélkül még a számos pénzügyi, gyártási és egyéb akadályok ellenére is uralta ezt a terepet. Ám most a világ legrégebbi autógyártója letette az alapkövet és beszáll a még mindig gyerekcipőben járó területre, ez pedig nagyon komoly lökést adhat az egész autópiacnak.

Természetesen a Mercedes ismeri a trendeket, így az EQC elnevezés egy közepes méretű SUV-t takar, a hagyományos kínálatból a GLC áll hozzá a legközelebb méretekben. A hivatalos bemutatón nyilvánvalóvá vált, hogy a német cég egyelőre nem akar túlzottan futurisztikus formákkal kitűnni, és bár az EQC-ről rögtön látszik, hogy ez valami más, de ezzel együtt kívül-belül normális autónak mutatja magát, illetve illeszkedik a gyártó jelenlegi formavilágába is.

Meghagyták a hűtőrácsot is az autó orrán, noha köztudott, hogy elektromos meghajtás esetén erre igazából nincs is szükség. A hűtőrács felső élén a két fényszórót összekötő nappali menetfény ledes csíkja rögtön felismerhetővé teszi, bizonyos piacokon pedig a márkalogó is ki lesz világítva (ezt itthon élből elfelejthetjük). Hátul kissé Porsche hatásúak a lámpák, de összességében impozáns és látványos a külső megjelenése az EQC-nek.

Belül pedig még kevésbé tűnik fel, hogy elektromos autóban ülünk. A dupla digitális monitorból álló műszerfal tökéletesen passzol ide, ahogy az új A-osztályban debütált MBUX kezelőfelület és intelligens asszisztens is, melyeket kiegészítettek az elektromos meghajtáshoz kötődő extra menükkel és funkciókkal is. A 2,4 tonnás EQC a padlójában hordja az akkumulátorát, ami egy 80 kWh kapacitású lítium-ion telep. Ezzel az autó az NEDC szabvány szerint akár 450 kilométeres hatótávra képes, valós körülmények között 300-350 kilométerre számíthatunk.

Az akku sem az utastérből, sem a csomagtérből nem vesz el helyet, utóbbi alaphelyzetben is 500 liter feletti teret ad. A meghajtásról két elektromos motor gondoskodik, melyek külön-külön hajtják az első és hátsó kerekeket, ezzel persze adott szituációban összkerék-hajtásúvá téve az autót. Összteljesítményük 400 lóerő, de sokkal beszédesebb a 765 Nm-es maximális nyomaték. Ilyen adatok mellett álló helyzetből, 5,1 másodperc alatt gyorsulhatunk 100-ra, a végsebesség pedig 180 km/h-ban van limitálva.

Töltéshez használhatunk akár hagyományos 230-as konnektort, de egyébként egy vízhűtéses, 7,4 kW-os teljesítményű fedélzeti töltő áll rendelkezésre. Ennél gyorsabb megoldás az utólag telepíthető fali töltőbox, ez 22 kW-os, ha viszont tényleg sietnénk, akkor maximálisan 110 kW-os villámtöltővel tölthetjük fel az EQC-t. Mindezt a Type2/CCS csatlakozó segítségével, amelyet az autó jobb hátsó részén találunk.

Az nem is kérdés, hogy az EQC a Mercedes minden ma elérhető biztonsági és kényelmi extrájával rendelkezik, a tervezők gondoltak az akkumulátor védelmére is, a padlólemez speciális kialakításával védi a cellákat a sérülések ellen. A Mercedes EQC-t egyelőre Németországban és Kínában kezdik gyártani, az elérhetőségről és az árról egyelőre még nem adtak ki információt, de pletykák szerint kb. 22-24 millió forintnak megfelelő kezdőárral kalkulálhat az, aki úgy dönt, megvásárolja.

Hirdetés
FORRÁSCarscoops
Rusi
Több mint egy évtizede foglalkozom telekommunikációval, számos területén dolgoztam már, de bármerre is vitt az utam, az újságírástól nem tudtam és nem is akarok szabadulni.