Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy kipróbálhattam pár napra a Volkswagen idei, teljesen elektromos gépjárművét, az e-Golfot. Szakmai dolgokba nem nagyon mennék bele, mert nem vagyok autós szakértő (Zsolt jobban ért hozzá), de mint mindennapi sofőr, kíváncsi voltam, hogy milyen hosszabb távon vezetni egy elektromos verdát.
A VW e-Golf szinte megszólalásig hasonlít a 7. generációs Golfra, mindössze pár különbség vehető észre. Nekem eddig is tetszett a Golfok formavilága, nem túl nagy autók, de közben a belső tér tágas, könnyedén el lehet férni benne. Azt tudnotok kell, hogy az e-Golf előtt én felváltva Daewoo Matiz és Renault Mégane között váltogattam, egyik sem az az igazi, – 2017-es szemmel nézve – komfortos jármű.
Az első pozitív élményem már a behuppanás után megvolt, fogadott a teljes mértékben digitális kilóméteróra és a nagy érintőkijelző a műszerfalon.
Az én felfogásomban kicsit futurisztikus és vagány, de tisztában vagyok azzal, hogy nem ez az első autó, amelyben mutatók helyett kijelzőt találunk. Ez abból a szempontból előnyös, hogy a fogyasztás és a sebesség mutatója között igen nagy felületen láthatjuk például a navigációt, így nem kell kitekinteni oldalra, hisz gyakorlatilag a szemünk előtt van. A kormány tekerése a Matiz után el nem tudjátok képzelni, hogy mennyivel jobb. A szervó a legtöbb mai autónál alapkövetelmény, elektromos, de aki nincs hozzászokva, annak már ez is élmény.
Az ülések kényelmesek (bőrből vannak), legalábbis egy ideig. Állítható, mint minden valamirevaló autónál, de másfél óra vezetés után már kezdett fájni a hátam. Ez lehet az én egyéni szociális problémám is, akinek van rá lehetősége, próbálja ki.
Milyen érzés vezetni?
Srácok, nagyon király! A verda 115 lovas, a nyomatéka 270 Nm. A villanymotoros autók vezetése nem sokban különbözik az automata váltós, belsőégésű motorral rendelkező járművekétől, a váltókaron ugyanúgy megtalálható a parkoló mód, az üresjárat, a hátramenet és a sebesség.
Ami viszont hatalmas különbség a villanymotor javára, hogy a teljes nyomaték rendelkezésre áll az indulásnál, így az ilyen járművek gyorsulásban a sportautókat is megszégyenítik. Lásd a több száz videót az interneten, ahol egy Tesla simán lealáz egy Lambót vagy egy Ferrarit. Persze az e-Golf pariban sincs egy Teslával, de hihetetlenül jól gyorsul, bár ha túl sokat gyorsulgatsz, az erősen a hatótáv rovására megy.
Mennyit megy?
Az e-Golf hatótávját a 24,2 kWh-s akkujával mindenféle komfort-tényezők nélkül 300 km-ben lehetne maximalizálni. De legyünk reálisak. Jönnek a hideg évszakok, kell a fűtés, ami – attól függően, hogy milyen fokozaton nyomjuk – akár ilyen 30-40 km-t is elvesz a hatótávból. A kijelzett hatótáv az a max. 90 km/h-s tempóra vonatkozik, de inkább a városira, ha fűtés nélkül azt jelzi a kocsi, hogy mondjuk 250 km van még hátra, arra inkább 200 km-t számoljunk, ha gyorsulsz, erőteljesen fogyaszt, ha viszont benyomod a tempomatot, akkor egyenletesen megy a fogyasztás.
Városi közlekedésnél érdemes a „sebváltón” B-fokozatra kapcsolni. Ilyenkor ugyanis a hajtópedál (gázpedál) elengedésekor a kocsi erőteljes motorfékezésbe kezd, mely közben vissza is tölt. A fékezés D- és B-módban is visszatöltést eredményez, azonban B-módban szinte nem is kell a féket használni, egyenletesen lassít a kocsi, maximum a lámpa előtt kell fékezni, hogy megálljunk. Ilyen módot használva Budapest belvárosában 10 km megtétele után is csak 2 km-t csökkent a hatótáv, pont a masszív visszatöltés miatt.
Egy Szeged – Kecskemét 90 km-es útvonalnak 150 km-es hatótávval indultunk neki, azonban 17 km maradt, mire a célállomáshoz értünk úgy, hogy az utolsó 30-40 km-t már Eco+ módban tettük meg, ilyenkor kikapcsol minden komfort-tényezőt (fűtés, klíma) és a teljesítményből is enged.
Egyébként 3 mód található az autóban. Normál, Eco és Eco+. Nagyvárosokban, városon belüli közlekedés esetében bátran használható a normál mód, hisz lámpáknál, dugóban ott a visszatöltés. Az Eco+-t akkor érdemes használni, ha nagy távolságot szeretnénk megtenni, de ebben az esetben le kell mondani a fűtésről és a klímáról, ami elég sarkallatos szélsőséges időjárás esetén, az Eco mód mondható az arany középútnak. Kicsit levesz a teljesítményből, enged fűteni, ez talán a legjobb megoldás, de pár nap használat után ráérez az ember, hogy milyen környezetben melyiket érdemes használnia.
50 km-t mindig számoljunk rá, ha nem szeretnénk véletlen se kifogyni a szuszból útközben. A klímát egy hosszabb utazásnál felejtsük el, 50 km-t simán levesz a hatótávból, nagyvárosi közlekedésnél azonban nem jelent ez sem problémát. Nagy távolságok megtétele előtt mindenképp tervezzünk, hogy hol található töltőállomás, az adott állomáson Type-2-es gyorstöltő vagy CSS villámtöltő van-e, ugyanis míg utóbbival fél óra töltéssel 80%-ot tudunk pumpálni az akkuba, addig a váltóáramú Mennekes Type-2-es megoldásnak (22 kW) akár 4 óra is kellhet a teljes feltöltéshez.
A PlugShare egy kiváló és ingyenes applikáció, ami kijelzi, hogy Magyarországon (és a világban) helyileg hol vannak (pontos címmel) töltőállomások, azok képesek-e villámtöltésre, milyen véleménnyel vannak a helyről és van-e bármilyen költségvonzata.
Élmény
Az e-Golf vezetése tényleg élmény, de ha úton voltam (és nem a fővárosban), mindig bennem volt a félsz, hogy nem jutok el a célállomásig, így nem is mertem annyira nyomni neki. Nagyon komfortos maga az autó, nagyon egyszerű vezetni, garantáltan nem fulladsz le, emelkedőn az „auto hold” funkció megtartja az autót, nagyon jól gyorsul és ami a legjobb, hogy semmi hangja nincs.
Jó, ez sokak számára inkább hátrány, hisz az a jó, ha bömböl a verda, de nekem ez nem meghatározó egy autónál. Ami kifejezetten tetszett, az a kecskeméti Malom parkolójába való lehajtásnál történt, ekkor két fickó sétált miközben elhajtottam mellettük és az egyik így szól a másikhoz: „b**dmeg, ennek nincs is hangja!” Made my day!
Összegezve, a Volkswagen e-Golf 2017 egy nagyon csinos, nagyon komfortos autó, de leginkább városi közlekedésre. Hosszú távok is megtehetőek vele, de ilyenkor mindig kalkuláljunk, hogy biztosan eljussunk a célállomásig, mert ha lemerülsz, nem úgy van, hogy hozol 3 liter benzint a közeli kútról, hanem hívhatjuk a sárga angyalt, vontatni ugyanis nem lehet az elektromos autókat. Az e-Golf hazánkban nagyjából 10-11 millióért kapható felszereltségtől függően, amivel az elektromos autók között egy erős középkategóriát képvisel, szervizköltség gyakorlatilag nulla, viszont az akkumulátorokat nagyjából 150.000 km után cserélni kell, ami 1-2 milla is lehet, legalábbis most, 2017-ben. A töltés a legtöbb helyen egyelőre ingyenes, a kocsihoz kapsz egy Type-2-es töltőkábelt és egy otthoni hálózatra (230V) köthető kábelt, ebben az esetben 16 óra a feltöltési idő.
Nagyon szuper, nagyon menő, sokan megnézték az utcán az autót, bár ez lehet a zöld rendszám és a hangtalan suhanás miatt volt. Nekem nagyon tetszett az autó, ha nem kellett volna aggódni a hatótáv miatt, tökéletes lett volna, de mindig ott a félsz.