Számos jel utal arra, hogy a Black Friday leárazássorozat az idei évtől kezdődően leszálló pályára állhat. Utánajártunk, mi áll ennek az állításnak a hátterében, illetve mi szól amellett, hogy a fekete péntek akciói a jövőben is jó lehetőségeket tartogatnak számunkra.
Határozott negatív előrejelzés érkezett a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése alapján, amely szerint a tavalyi évhez képest 6 000 forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciók keretében ebben az évben. Noha a jelentés a tavalyi rossz tapasztalatokat említi elsődleges lehetséges okként, ennek az állításnak némileg ellentmond, hogy a tavalyi évben a koronavírus-járvány miatt munkaerőfelesleggé vált kékgalléros munkavállalók megjelenése a logisztikai szektorban gyakorlatilag megmentette az egész kereskedelmi főszezont. A kiszállítási idők nem nőttek a megelőző évekhez képest, ami mindenképpen a logisztikai szektor helytállásának volt köszönhető.
Az idei év visszaesésének legfőbb oka az energia- és üzemanyag árak emelkedése, illetve a globális chiphiány lehet. Ezek együttesen felhajtóerők képeznek a termékárak tekintetében, ráadásul a gyenge forint tovább rontja a helyzetet. Ez alapján a vásárlók azt tapasztalják, hogy az általuk kiszemelt termékek árai kevésbé előnyösek, mint a tavalyi évben, ráadásul az akciók mértékei is csökkentek.
Ugyanakkor látni kell azt is, hogy az e-kereskedelem egész évben magas fordulatszámon pörgött, egymást érték a különböző leárazáskampányok, amelyek során a vásárlók kedvező áron hozzájuthattak a rég áhított termékekhez. Noha ez a hatás az előző évekhez képest csak kismértékben növekedhetett, az árak általános emelkedésével együttesen jelentős fékezőhatást okozhat a Black Friday időszakban.
Szerencsére a piacvezető szereplők készlethalmozással némileg enyhíteni tudja a negatív gazdasági hatásokat. Legutóbb az Extreme Digital részéről érkezett a hír, miszerint jelentős készleteket különít el kifejezetten a Black Friday időszakra, így a kedvezőbb időszakban történő beszerzésnek köszönhetően valóban ütős leárazásokra nyílik lehetőség.
Noha a közösségi médiában rengeteg elégedetlen hang követeli a 90%-os leárazásokkal forgalmazott televíziókat, mobiltelefonokat és háztartási gépeket, ezek az akciók a valóságban egyáltalán nem életszerűek, sem Magyarországon, sem az Egyesült Államokban. A közhiedelemmel ellentétben a kereskedők sérülésmentes terméket nem értékesítenek beszerzési ár alatt; a Black Friday akciók kiugró jellege annak köszönhető, hogy a nagy volumeneteket értékesítő kereskedők előnyös beszerzési árakat képesek kialkudni a gyártóknál és beszállítóknál. Elsősorban ez a magyarázata annak, hogy a Black Friday mára elsősorban a nagy e-kereskedők felségterületévé vált.
Noha a Black Friday időszak láthatóan egyre kisebb vásárlói bázist hoz lázba, az impulzusvásárlók száma még így is magas lehet. A LogiNet és a Reacty Digital közös jelentése szerint minden nyolcadik fogyasztó (13%) vásárol akkor is egy ordító akció láttán, ha nincs is igazán szüksége a termékre, valamint a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert kereskedők ajánlataiból válassza. Mindeközben a hazai e-kereskedelem az év teljes időszakában kiválóan teljesít, ami pozitív előrejelzéseket biztosít a webáruházak számára.