Hirdetés

Felcicomázva kaptuk meg újra a tinik félresikerült hegyvidéki dorbézolását, de az Until Dawn felújítása nem sikerült maradéktalanul jól.

Szinte a semmiből jött 2015-ben az Until Dawn és rögtön belopta magát a játékosok szívébe. Aki emlékszik arra a bizonyos PlayStation Experience prezentációra, ahol a játékot bemutatták, annak beugorhat a fejlesztők meglepett, már-már zavart arca, hogy milyen pozitívan is fogadta a publikum azt a pofon egyszerű játékmechanikát amit kitaláltak, s ami minden interaktív mozi sajátja. Vagyis az egyszerű döntési helyzeteket. Az egy szál törölközőben flangáló bájos Hayden Panettiere meneküljön az őrült bohóc álarcos figura elől, vagy rejtőzzön inkább el?

Azóta persze jól tudjuk, hogy a játék stílust teremtett és a Supermassive Games egy egész sorozatot fűzött fel erre a vonalra a The Dark Pictures Anthology képében, de valahogy sohasem sikerült elérni az első munkájuk sikerét. Pedig hát valljuk be, az Until Dawn sem  tartalmaz semmilyen titkos receptet, egyszerűen csak az emberek zabálják az effajta butuska tinihorroros felállásokat. Ha valamiben ügyes volt a játék, az az, hogy kiválóan hozta a kliséket és “lopkodta” össze a hasonszőrű filmek (Sikoly, Tudom mit tettél…., stb.) elemeit, mindezt izgalmas szereplő választással. A legközelebb talán a The Quarry kapcsán jutott a gárda az eredetihez, amit az Until Dawn spirituális folytatásának is tekinthetünk, de túlszárnyalni annak sem sikerült.

Hogy mi szükség volt egy remake-re ilyen hamar (habár ijesztő, hogy már csaknem tíz év telt el), az rejtély, ugyanis a PS4 változat még mai szemmel is egészen pofásan fest. A játékos közösség is kissé értetlenül fogadta az idei év elején tett bejelentést, de mindenki elkönyvelte az érkezését, meg hogy jó lesz majd a hűvösebb, halloweeni időszakban kicsit nosztalgiázni. Na de milyen áron? Sajnos kissé drágán (szó szerint is, hiszen annyiba kerül, mint bármelyik új, teljes árú produkció) és bugosan. De ugorjunk is fejest, hogy mi változott.

Az egyik legszembetűnőbb újítás a játék nézőpontja. Amíg az eredeti Until Dawn, a műfajra korábban jellemző fix kameranézeteket használt, addig a felújítás már third personból mutatja magát. Mindez egyszerre hoz jó és rossz érzéseket is. Nyilván sokkal könnyebb így egy-egy tárgyat, vagy interaktív pontot megtalálni, viszont a sokszor mesterien beállított kamerák hiánya sokat elvehet az élményből. De ha már itt tartunk, az irányítás is picikét modernizálva lett, ez viszont nem sikerült túl jól, mert sok esetben a szereplők mozgása (nincs rá jobb szó), suta, vagy körülményes. Megváltozott a korábbi „Don’t Move” játékmechanika is (most „Stay Calm”-nak hívják), mégpedig elsősorban azért, mert a korábbi változat nagyon is a DualShock-ra lett optimalizálva, most igyekeztek a gyroscope funkciót nélkülöző irányítókat is figyelembe venni (itt jegyezném meg, hogy a remake immár PC-re is megjelent PS5 mellett, de ezzel a lépéssel közelebb került a játék ahhoz, hogy egy esetleges ideiglenes exkluzivitás után talán más platformokon is megjelenhessen majd).

Ránézésre is van különbség, mert persze a grafikán különösen sokat csiszoltak a fejlesztők (pláne, hogy az eredetileg használt Guerrilla Games féle Decima motort lecserélték Unreal Engine 5-re). Részletesebbek a karaktermodellek, szebbek a tükröződések, a havas részek fizikáján pedig különösen sok fejlesztés történt. Természetesen a felbontás immár 4K, sőt a bevilágítás is változott (melynek hatására sokszor többet látunk a környezetünkből), de ezekkel együtt is azt kell mondjam sajnos, hogy az összhatás nem feltétlenül szebb, hanem csak más. Ízlés dolga, hogy kinek melyik jön be jobban, sokan kritizálták az új művészeti irányt amiatt, hogy elvesz a sejtelmes hangulatból. Az viszont sajnos tény, hogy a karakterek arca még mindig magában hordozza a korábbi uncanny valley érzést, ami abból is adódhat, hogy természetesen a tíz évvel ezelőtti motion capture adatokat használták a srácok újra.


A technikai oldal is megér egy bekezdést, de sajnos nem feltétlenül amiatt, mert méltatásra ad okot. Az Unreal Engine 5 használata, valamint a látvány feltuningolása áldozattal járt, így a képfrissítás immár csak 30 FPS. Ezzel önmagában nem is volna gond, de akad jó pár alkalom, amikor ez alá is beesik, ami a mozgalmas jeleneteknél komolyabb szaggatásokat okoz. Az előre rögzített videókban (pl. a játék introja) is érthetetlenül szétesik a kép, pedig ez már ténylegesen inkább odafigyelés kérdése, vagyis hanyagság számlájára írható, sem mint hardver probléma. Természetesen érkeztek már patchek (és minden bizonnyal fognak még), de ismét elmondható, hogy aki idejekorán, vagyis megjelenéskor vág bele a kalandba, az megfizeti az árát (szó szerint). De hogy pozitív dolgot is mondjak, a Dual Sense feature-ök kiaknázása sokat ad. A haptikus visszacsatolás a kényes helyzetekben remekül fokozza a feszültséget, a helyzettől függően felkeményedő adaptív ravaszok pedig szintén sokat adnak a hangulathoz.

Igazából nehéz dió az Until Dawn értékelése. Látszik a rengeteg munka és tenni akarás a fejlesztők részéről (a munkát egyébként az eredeti csapatból verbuválódott Ballistic Moon végezte – tehát nem volt nekik idegen az alapanyag), de a végeredmény nem annyira meggyőzően jobb, csak más. Akik még nem játszották a játékot, azoknak üdvözlendő lehet az új változat, pláne hogy immár PC-re is ellátogatott, de a régi rajongóknak nem biztos hogy van annyi újdonság (új gyűjtögetnivalók, néhány új jelenet, illetve interaktívabb totemek ami a listán van), ami miatt érdemes újra belevágni, legalábbis nem ezen a borsosabb induló áron (talán majd egy leárazás alkalmával). Félreértés ne essék, a játék továbbra is talán a legjobb a Supermassive Games alkotásai közül – a karakterek, a szereplők kapcsolatai, a jelenetek, a szinkron, valamint a pillangóhatás megjelenítése a legsikerültebb a The Dark Pictures játékokat is ide véve, a kritika inkább a remake létjogosultságának szól. A nap végén meg remek felvezetés ez a közelgő film elé, melyet idehaza (is) forgattak. Lehet, hogy igazából csak ezért készült el a remake?

Értékelés: 7/10
Fejlesztő: Ballistic Moon
Kiadó:
Sony Interactive Entertainment
Platform:
PC, PS5

Hirdetés
Sinka Tamás
A munkahelyemen hivatásból, otthon szórakozásból játszom. Aztán meg leírom amit gondolok. A Tech2 hasábjain leginkább a Gaming rovatban.