A Samsung CHG90 egy kifejezetten játékosoknak fejlesztett prémium monitor 49 hüvelykes képátlóval és 32:9-es képaránnyal. Ha kimatekoljátok, ez olyan, mintha két 27 hüvelykes 16:9-es képarányú ívelt monitort raknátok egymás mellé.

A CHG90 méretei egyáltalán nem mondhatók szokványosnak, főleg nem a képarány. Az operációs rendszer használata közben nincs fennakadás, tehát böngészés, fájlmozgatás, Office mellett teljesen jó, viszont mivel a filmek általában 21:9-ben vagy 16:9-ben vannak, így a monitor szélén láthatni lehet majd fekete csíkokat, ahol nincs tartalom. A játékoknál is hasonló a helyzet, de erről kicsit később.

Mivel igen nehéz (15 kg) és széles a monitor, így a talpnak masszívnak kell lennie és az is. Természetesen fémből van és 81 centi széles. Anyaghasználatot tekintve a CHG90 kerete egyedül a fém, hátul matt műanyag, elől pedig enyhén szálcsiszolt, fényesebb műanyag felület fogad. Az oldalsó kávák kicsivel kisebbek egy centinél, ami korrektnek mondható, de őszintén nem is nagyon figyeltem a széleire. Ami előnyös, hogy a kijelző felülete matt, az ujjlenyomatok nem látszanak meg rajta és a tükröződés miatt sem kell aggódni.
Elöl láthatunk három kört, ami a monitor alján lévő három gomb helyét szimbolizálja. Ez három profilt takar, melyeket utólag testre lehet szabni annak megfelelően, hogy épp mivel játszunk. Az elsővel alapból 60 Hz-es képfrissítést és alacsonyabb válaszidőt kapunk, a középsőnél már 100 Hz a képfrissítés, a harmadiknál viszont a leggyorsabb válaszidővel és 144 Hz-el dolgozhatunk.
A monitort nagy méretei ellenére forgathatjuk 30 fokban, dönthetjük 17 okban és a magasságán is állíthatunk. A panel íveltsége 1800R, ami kényelmes látószöget biztosít, akárhonnan is nézzük. Portok tekintetében hátul kapunk egy teljes méretű DisplayPort 1.3-at, ebből egy mini változatot, két HDMI 2.0-t, melyek közül mindegyik támogatja a HDR-t. Ezen felül van rajta bemeneti audio port, füllhallgató interfész és ha az USB-B porton keresztül összekötjük a számítógéppel, akkor használhatjuk a két USB 3.0 csatlakozót egér vagy billentyűzet csatlakoztatására. Mivel nagyon hátul van, ide nem érdemes pendriveot csatlakoztatni.
Az állvány csatlakozási pontját egy kör alakú LED csík is körbeveszi, ami nagyon király hangulatvilágítást dob a monitor mögé. Nézzük a menürendszert.
A bekapcsoló gomb benyomására elő jönnek a lehetőségek. Választhatunk forrást, kikapcsolhatjuk a monitort, beléphetünk PBP módba, így ha több gép van rácsatlakoztatva, akkor megosztja a képernyőt, valamint felfelé a menübe tudunk belépni. Az OSD teljesen magyar nyelvű és tök jól átlátható. Fent 5 körben mutatja az aktuális beállításokat, melyeken az 5 menüponton belül lehet módosítani. Minden jellemzőt külön állíthatunk, kezdve a frissítési rátával, át a válaszidőn, a fényerőn, kontraszton egészen a szemkímélő módig és a takarékos üzemmódig. Attól függően, hogy mivel játszol, vannak előre beállított képmódok, ilyen pl az FPS, az RTS, az RPG, az AOS, az sRGB, stb…
Azt már tudjuk, hogy 49 hüvelykes és 32:9-es képarányú, de emellett 3000:1 a kontrasztaránya, 144 Hz-es képfrissítéssel és 1 ms-os válaszidővel bír, HDR tartalmakat is támogat, FreeSync 2 támogatottsággal is bír a csíkozódásmentes élményért, a felbontása pedig 3840 x 1080 pixel, tehát gyakorlatilag fullHD-s, csak széltében 2x annyi pixel van. A panel maga VA LCD, a Samsung Quantum Dot technológiájával a megjelenítés szerintem nagyon király, kontrasztos, a magas képfrissítésnek köszönhetően nagyon fluid minden, bár a felbontás kevésnek mondható.
Milyen használni? Nos elsőre nagyon furcsa és kicsit émelyítő volt. Megszoktam, hogy kb 40-50 centiről nézem a monitort és így sokkal nagyobb szögben látom a tartalmakat és ha játszottam, akkor kicsit olyan érzés volt, mintha VR-ban lennék. Ha kicsit távolabbról nézed, akkor szerintem nincs ezzel gond, illetve a szemem is hozzászokott pár nap alatt. Normál Windows használatnál nem volt ilyen gondom, ott nagyon jól jött a széles monitor, hisz így sokkal nagyobb lett a munkaterületem, tényleg mintha két 27 hüvelykes monitor lett volna egymás mellett.
Játékok területén voltak inkább gondok. Kompetitív játékoknál nagyon jól jön az alacsony válaszidő és a magas képfrissítés, azonban a képarányt nem minden játék támogatja. Például Overwatch-nál maximum 21:9-es képarányú monitorral tudunk játszani, nem nyújtja ki, hanem fekete csíkokat kapunk a monitor szélén. A PUBG annyiból támogatja, hogy teljes szélességében játszhatunk, viszont abból a szempontból nem, hogy nem a látószögünk nő, hanem skáláz úgy, hogy a kép aljából és tetejéből levág, így a főmenüben nem látom a karakterem fejét, vagy ha előre nézek, nem látom, hogy mi van a lábam alatt. A PUBG szintén támogatja a 21:9-es monitorokat, csak itt nyújtással van megoldva. A harmadik játék amit kipróbáltam, az a Rocket League, itt viszont teljesen jól működik minden. A monitor teljes szélességét kihasználja és nem is torzul a játékélmény. Meg kell nézni, hogy mely játékok támogatják ezt a képarányt.
Játékélmény szempontjából nagyon pöpec a CHG90, optimalizált játékoknál nő a látószög, a monitor értékei kiválóak, használni tényleg élmény, bár én hosszú távon lehet, hogy nem vagyok felkészülve egy ilyen széles monitorra és maradnék a 21:9-nél, ezt egyéne válogatja. Magyarországon a monitor 450.000 Ft-os bruttó ajánlott fogyasztói áron került forgalomba, tehát egyáltalán nem olcsó, viszont egyedi gaming élményt biztosít. A színek reprodukciója kiváló, a megjelenítési minőségre nincs panasz, bár a 1080p-s felbontás ilyen áron kicsit kevésnek mondható.
A cikk létrejöttében közreműködött a Telenor Hipernet hálózata.
MEGOSZTÁS
Laci
6 éve írok az informatika és a telekommunikáció világáról és 1 éve készítek videókat. Papír szerint mérnök-informatikus vagyok, de a mobilok világa jobban vonz.