Kipróbáltuk a Škoda Octavia RS 2.0 TSI benzinmotoros, 230 LE teljesítményre képes szedán változatát. Lenyűgüzütt az autó dinamikája és az erő, ami benne lakozik. A jármű 6 sebességes DSG automata váltóművel bír, amelyet használhatunk manuális módban is, ha szeretnénk mi magunk váltani. Az erejéről tanúskodik, hogy álló helyzetből 6,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 250 km/h.
No de milyen érzékelőket, kényelmi funkciókat építettek bele? Ez itt most a kérdés. Ha az ember megvásárol egy ilyen 9-10 milliós autót, akkor milyen a vezetési élmény, vannak-e nehézségek? Mik azok a funkciók, melyek miatt az ember szívesebben marad az autóban. Ezeket az okosságokat szeretném most ismertetni.
Az Octavia RS fedélzete nagyban hasonlít a nemrég általunk is kipróbált Volkswagen e-Golf 2017 megoldására, és ezáltal a 7. generációs Golféra. Annyi a különbség az e-Golfhoz képest, hogy a sebesség és a fordulatszámmérő analóg, és csak egy kisebb méretű kijelzőt kapott közöttük, ahol láthatjuk többek között a forgalmi infókat (sebesség, fogyasztás, olajhőmérséklet, sebességkorlát), illetve kitehetjük a navigációt, vagy itt konfigurálhatjuk az intelligens asszisztenst is, ami a vezetésben segít nekünk.
Sok mindennel nem is kell foglalkozni
Az autó kifejezett előnye, hogy egy olcsóbb géppel ellentétben itt sok mindennel nem is kell foglalkoznod. Elég, ha a kulcs a zsebedben van és úgy is kinyithatod az ajtót, nem kell kulcslyukat keresgélni.
Az automata világításnak köszönhetően azzal sem kell bajlódni, hogy városon kívül felkapcsoltuk-e a fényszórót: ha kiszálltunk és lezártuk az autót, akkor magától lekapcsol, ha pedig indulunk, felkapcsol (persze csak akkor, ha automatára van állítva).
Gyakorlatilag ha beül az ember egy ilyen autóba, nincs más dolga, mint féket lenyomni, motort beindítani, rükverc vagy előre és engeded a féket (már gurul is, mintha kuplunggal csorognál). Nem lenne nagy dolog elintézni a fent említetteket manuálisan, de ezek azért sokat növelnek a komfortérzeten.
Intelligens asszisztens
Az asszisztens rendszer részét képezi a Front Assist, a Kiparkolási asszisztens, a Holttérérzékelés és a Lane Assist, vagyis a sávkövetés.
Kezdjük az elsővel: a Front Assist nevéből adódóan arra jó, hogy ha az autó elé kerül hirtelen valami/valaki, akkor figyelmeztet, ha pedig nem tudunk elég gyorsan reagálni, automatikusan benyomja az autó a vészféket, hogy lehetőleg elkerülhető legyen a baleset. A Kiparkolási asszisztens neve már kifejezőbb, segít kiparkolni. Nekem már az is nagy segítség, hogy a kocsit körbevevő szenzorok jeleztek, ha valamihez túl közel vagyok, de a tolatókamera is a segítségünkre van, valamint a kormányt forgatva azt is láthatjuk, hogy várhatóan hova fog érkezni az autó, ha például párhuzamosan parkolnánk.
A Holttérérzékelés leginkább a két oldalsó tükörnél jelenik meg, mindkettőn van egy-egy LED, ami felvillan, ha az általunk nem látott holttérben valami van, így ha kielőznénk valakit a pályán, de jelez a tükrön a LED, akkor vélhetően más is előz mögöttünk (ha mégis indexelünk, erősebben pulzál). Végül a Lane Assist, amivel nyugodtabbak lehetünk, ha autópályán vezetünk. Az érzékelők figyelik az útburkolati festéseket és azon belül tartja az autót. FONTOS! Ez nem jelenti azt, hogy kormányozni sem kell, csupán azt, hogy ha elbambulna az ember vagy éppen a fedélzeten nyomkod valamit, akkor nem fog lemenni az autó az útról (amennyiben külső záróvonal is van, és bizonyos sebesség felett halad, ami jellemzően 50 km/h). Csupa okosság, amelyek megkönnyítik és biztonságosabbá teszik a közlekedést.
Van benne természetesen tempomat is, amelynek kezelésére a bal oldalon egy külön karunk is van. Beállíthatjuk az aktuális sebességet, ezt növelhetjük és csökkenthetjük, a Front Assistnak köszönhetően pedig ha valaki lefékezik előttünk vagy lassabban halad, akkor az autó magától lassít és tartja a beállított követési távolságot mindaddig, míg át nem sorol másik sávba az illető vagy míg mi rá nem nyomunk a gázra. Ha ezt autópályán még rátesszük az asszisztens mellé, akkor gyakorlatilag csak a környezetre kell figyelni, illetve kitenni az indexet, de gázadás és fékezés nem szükséges a beépített funkcióknak köszönhetően, így máris nem olyan fárasztó az utat figyelni.
CarPlay és Android Auto
Az Octavia RS-hez többféleképp is lehet csatlakoztatni okostelefonunkat. Lehet egyszerűen Bluetoothon keresztül párosítani, illetve van lehetőség Apple CarPlay és Android Auto használatára is. Utóbbihoz le kell tölteni telefonunkra az Android Auto APK-t (ugyanis ez Magyarországon nem elérhető a Play Áruházból), erről készítettünk korábban egy videót is, viszont a CarPlay USB-s csatlakoztatás után egyből működik.
Szinkronizálódik minden névjegy, egyszerű, letisztult felületet kapunk, kezelhetjük az Apple Térképeket, a zenéket és indíthatunk hívásokat.
Az autó le sem tagadhatná, hogy 2017-es, hisz nem csak a fedélzeten van USB csatlakozó, találunk hátul is kettőt, rögtön egy 230V-os „fali” aljat fölött. Több lehetőségünk is van, hogy úton útfélen tölthessük a mobilunkat.
Könnyedség, kényelem, dinamika
Az új Octavia RS-ben választhatunk különböző profilok közül, lehet eco, komfort, normál és sport. Én utóbbi kettővel vezettem hosszabb távon. Normál módban alig van hangja az autónak, ugyanis általában 2000-2500-as fordulaton felvált.
Így a fogyasztása 6,5-7 liter 100 km-en, ha viszont sport módban megyünk, akkor egyrészről sokkal erőteljesebb a verda, mivel 3000-4000-ig húzza váltás előtt, de többet is fogyaszt, 8-9,5 litert.
Van benne szélvédőfűtés, ülésfűtés elől és hátul is, van kormányfűtés, az ülést elektromosan állíthatjuk, tudunk definiálni három vezetői profilt, a csomagtér hatalmas, családi autónak is kiváló, tágas.
Ebben a cikkben a tapasztalataimat szerettem volna megosztani veletek a Škoda Octavia RS benzines változatával kapcsolatban, illetve hogy egy ilyen értékű autóban milyen jellegű komfort-tényezők vannak, milyen okosságok, melyek megkönnyítik a vezetést.
További információk az autóról a gyártó honlapján található.