Nemrég Budapesten a Pilots szimulációs központba volt szerencsénk ellátogatni, ahol 3 órát el is töltöttünk. Ebben a cikkben (illetve videóban) a központot illetve saját élményeinket szeretnénk bemutatni.

Az eltöltött 3 óra alatt kipróbáltuk az Ipar utcában lévő központ összes szimulátorát, valamint beszélgettünk Cseh Jánossal (a szimulációs központ vezetőjével) és kollégájával, Gáborral (technikus kolléga).

Kettő működőképes szimulátoruk van, a harmadik épp karbantartás alatt volt így sajnos azt nem tudtuk kipróbálni, csupán kívülről nézegettük meg. A kettő működőképes egyébként egy Airbus A320 és egy Boeing 737-es gépet hivatottak szimulálni.

Jómagam Airbus fan vagyok, szóval nem volt kérdéses hogy melyiket fogom kipróbálni. A pilótafülke nagyon élethű, amit remélhetőleg videónk illetve fotóink is bemutatnak. Minden egyes kapcsolónak megvan a maga-maga funkciója, csak mint egy rendes Airbus repülőgépen. Fontos megjegyezni, hogy maga a szimulátor nem mozog, mégis az egész olyan hatást kelt számunkra mintha valóban repülnénk (amikor Laci vezette a Boeing-et akkor én kameráztam, mégis automatikusan kapaszkodtam az ülésekbe 😀 ) A pilótafülke mögött megtalálható egyébként több utas ülés is ablakokkal, amiken szintén ki lehet tekinteni.

Hardverileg nézve a mind az Airbus mind a Boeing szimulátort meghajtásáért négy-négy darab számítógép felel, amik egy hálózaton kommunikálnak egymással. A gépek közül az egyik a 3 projektorral foglalkozik, hogy a 270 fokban meghajlított kép rendesen funkcionáljon, valamint a fizikai információk feldolgozásával. Egy másik gép csak a műszereket viszi, egy harmadik felelős  a fedélzeti funkciókért és külön gép az oldalsó kijelzőkért. A Boeing szimulátor ethernet interfacen keresztül kommunikál az egész egy switchen keresztül történik, amit egy logikai program ellenőriz. A videókártyák mind Nvidia kártyák, ugyanis ezekre a kártyákra jobban vannak optimalizálva a szoftverek mint az ATI típusúakra. Gábor elmondása szerint a lényeg nem a videókártyákban rejlik, hanem a processzorban. Épp emiatt a vetítésért és szimulálásért felelős gépben i7-es processzor található, valamint több mint 8GB RAM.

Szoftverileg nézve pedig az egész rendszer Windows alapon fekszik, magáról a szimulálásról a Microsoft Flight Simulator és Prepar 3D program gondoskodik, amiknek karbantartása gyakorlatilag állandó jellegű. A rendszert külön lehet paraméterezni táblagépről is, hálózaton keresztül. Ahogy látható a lentebbi videónkban mellettem és Laci mellett is János ült, aki egy Windowsos táblagépről állította be például az időjárási körülményeket. János elmondta nekünk, hogy szinte bármilyen körülményt tudnak szimulálni a Pilots szimulációs központban.

Költségekről csak annyit mondtak, hogy az Airbus és a Boeing gép megépítése is egyaránt 30-40 millió forint körül van darabonként. Több alkatrészt hozzájuk külföldi repülőgép bontókból vásároltak. Egy szimulátor megépítése mellesleg kb. 3 hónapot igényel, hogy minden tökéletesen működjön. Az Airbus és a Boeing között annyi a különbség, hogy míg az előző USB-n keresztül kommunikál, addig a másik Etherneten keresztül. Az oldal kijelzők felbontása FullHD, a fő felbontás a projektoroknak XGA.

A központ célközönsége a céges bulik, de magánszemélyek is járnak ide. A korosztályban sincs válogatás, a legkisebbektől kezdve az idős emberek is ellátogatnak oda.

Az átlagember a Boeinget jobban kedveli, mivel felhasználó közelibb, az Airbust pedig inkább a pilóták szeretik. Hiszen a Boeingben nagyobb a vezetési élmény, mint az Airbusban. Ez például a kormánytípusban is megjelenik (az Airbusban csak egy botkormány van). Az Airbus sokkal intelligensebb mint a Boeing, így kevesebb dolgot kell nekünk csinálnunk manuálisan.

A már fentebb megemlített építés alatt lévő szimulátor pedig egy CESSNA típusú szimulátor. Tervek szerint magát a szimulátort le fogják vizsgáztatni, így akár a jogosítvány egyik részét le lehet majd tenni rajta. Egy valódi CESSNA jogosítvány 1,5 millió Ft-ba kerül, de egy Boeingre pilótajogosítvány kb. 30.000.000 Ft, szóval lennie kell pár felesleges érmének a tárcában, hogy valaki pilóta legyen.

Összességében elmondhatjuk, hogy mindketten nagyon jól éreztük magunkat a vezetés alatt, és javasoljuk mindenkinek hogy egyszer próbálja ki. Még én is gondolkozok azon, hogy visszamenjek Boeing gépet is vezetni. 🙂 Utánunk egyébként a WizzAir néhány pilótája érkezett gyakorlás céljából. Én egyébként Budapesten (Budapest felett) repültem az Airbus-szal, Laci pedig New Yorkban.

Köszönjük Jánosnak, és a Pilots szimulációs központnak a lehetőséget!

További fotók a Google+ oldalunkon található.

Ha esetleg tudsz valami érdekes helyről, amiről szívesen olvasnál vagy néznél videót, küldd el nekünk az információt az [email protected] e-mail címre, és megpróbálunk a közeljövőben eljutni oda.

Hirdetés
Laci
6 éve írok az informatika és a telekommunikáció világáról és 1 éve készítek videókat. Papír szerint mérnök-informatikus vagyok, de a mobilok világa jobban vonz.