Érdekes szezon az idei, és ez persze nem csak a Forma 1-re igaz, hanem minden sportágra. A fociban sok bajnokságot idő előtt befejeztek, a kézilabdánál a négyes döntőnek mondhattunk búcsút, az NBA pedig még mindig nem tudott folytatódni. Az F1 világa viszont, ha messze nem is teljesen, de kezd magához térni, nézők nélkül azért már elkezdőtött a sorozat, a történelemben először rendeztek dupla futamot ugyanazon a helyszínen, Ausztriában (oszták és stájer nagydíj).
Na, ettől még persze a pilótáknak nagy súly nyomja a vállát, és gondoljunk csak bele, milyen borzalmas érzés lehet a főnök elé járulni akkor, amikor több millió dolláros befektetést, tesztelést, fejlesztést követően az első körben a falnak csapja valaki az autót. De mi van akkor, hogy Mi vagyunk azok a bizonyos főnökök? Nos, ezt élhetjük át az F1 2020-szal, amiben egyszerre tapasztalhatjuk meg, milyen a pilóta élet, és hogy milyen menezselni egy csapatot. Nem csak a megfelelési kényszer lesz rajtunk, hanem bizony a kutatási és fejlesztési részlegtől az aerodinamikáig mindenkit nekünk kell irányítani.
A Codemasters F1-es játékai mindig tudtak eddig újat mutatni, de nem voltak akkora lépések, mint a mostani kiadásban található saját csapat építésének lehetősége. Immár nem csak a sajtóval kell megfelelő kapcsolatot kiépíteni, hanem az sem mindegy, mire mennyit költ az ember, mennyi pénze marad például egy jobb csapattársat leigazolni. Szóval okosan kell választani szponzort, ügyesen bánni a pénzzel, mert ami a legfantasztikusabb, hogy nem csak abban látjuk ennek eredményét, hogy szimplán gyorsabb a kocsi, hanem a vezethetőségben is érezni fogjuk.
Sokan mondják, hogy az F1 már túlszabályzott lett, és bizony ezt a véleményt osztom én is. Egy kis koccanás és máris megy a bünti pam-pam, pont azt az élményt elveszítve így, hogy a kerék a kerék elleni csaták valóban kiélezettek legyenek. Oké, nem túraautó, de akkor is. Az F1 2020 pedig követi a valóságot, de a legjobb értelemben. Fontos menet közben figyelni a fékezésre, a kanyarvételre, hiszen többek között tölteni kell az ERS-t, hogy előzéskor legyen egy kis plusz kraft, ha esetleg a DRS nem lenne elég előny az egyenesben. Egyszerűen csak okos ötlet volt a fejlesztőktől, hogy immár nem kell teljes szezont menni, le lehet csökkenteni az évadot akár 9 versenyre is. Mondjuk lehet, hogy ezt pont az idei szezon ihlette, mert hogy ez nem lesz teljes évad, az is biztos. Persze ez inkább a kezdőknek és azoknak lesz jó, akik nem akarnak teljesen elmerülni a játékban. Sőt, ugyebár minden segítséget bevethetünk a kipörgésgátlótól kezdve a kanyarívek jelzéséig, így akár a gyerekek is élvezni fogják a vezetést.
Persze hibátlannak azért ez a játék sem mondható, de közel áll a tökéleteshez. Azért még látszik, hogy nem egyszerű lemodellezni egy ilyen szintű versenyautó mozgását, mert néha az ellenfelek is mi is tudunk olyan íveket autózni, amire a TV-ben látottak alapján aligha lehetne valaha is példa. Ami viszont mindképpen előnyös, hogy nem kell erőgép ahhoz, hogy a játék jól nézzen ki. Én például szinte a legjobb beállítások mellett toltam le úgy, hogy egy i5-9400F, 16 GB RAM és egy 1060 6 GB dolgozik a gépemben. Persze az eső és a sok effekt képes már lassítani a képkockaszámon, de az élvezetes játékmenet még ilyen konfigurációval is rendelkezésre áll, akár Ultrára állítva mindent. A pályákból mind lemodellezésre került, még olyan is, amin sajnos idén nem lesz futam, mint például a döntött kanyaros holland zandvoorti aszfaltcsík.
Az online mód kifejezetten izgalmas, már ha sikerül becsatlakozni valahova, mert egyelőre még ez nem egy pár másodperces történet. A jó oldala az egésznek, hogy hihetetlenül folyamatos az interneten keresztül is a versenyzés, a sötét oldal viszont az, hogy egyelőre a szerverek még nem kezelik jól a sok játékost, így néha előfordul, hogy a futam közben kidob majd a rendszer. Ez nyilván záros határidőn belül jó irányba fog változni, ennyit még meg lehet bocsájtani. Persze nagyon profik még mindig vannak, de sokkal jobban figyel a szoftver a kanyarlevágásokra, így a cheaterekre is.
Az AI egész korrektül hozza a formáját, aránylag már képesek felfogni a szituációt, persze néha még mindig keményebben védekeznek, mint amit az élet megkívánna. A versenyzés tehát nagy élmény, még akkor is, ha boxutcába hajtás segítsége nélkül baromira nehéz jó időben kiállni kereket cserélni, ám ettől még megint elmondható, hogy sosem volt ilyen jó F1-es játék, mint a mostani. Valahogy a Codemastersnek mindig sikerül rálicitálnia önmagára. Nem úgy, mint az EA-nak a FIFA sorozat kapcsán például. Jaj, és ne felejtsük el az offline multiplayer módot, ahol osztott képernyőn lehet versenyezni. Mivel én már nem mai gyerek vagyok és ezen nőttem föl, nekem ez az egyik leginkább szerethető „újítás”.
Az F1 2020 tehát egy brilliáns kiadás, és tökéletesen mutatja, hogy hova fejlődött a sorozat az elmúlt, lényegében egy évtizedben. Kérdés persze, hogy mennyire éri meg megvenni a Michael Schumacher kiadást. Én egyértelmű kedvelője voltam, főleg, miután Hakkinen visszavonult, és pláne úgy, hogy tudjuk, milyen borzalmas sorsot szánt a hétszeres világbajnoknak az élet. Ettől függetlenül ha valakinek tetszenek Schumi autói, azoknak festései, illetve a pódiumon történő különleges ünneplései, akkor ki fogja fizetni érte a plusz pénzt, egyéb esetben viszont nincs feltétlenül szükség erre. Tény, nem tud akkora retró élményt hozni, mint amit az F1 2013-ban láthattunk, plusz nem is különbözik annyira vezetés szempontjából az a pár négykerekű, amennyire kellene. De ott van a karrier mód, az online küzdelem lehetősége, a sima versenyhétvége, a csomó beállítás, szóval egy biztos, aki megvette a 2019-es játékot, annak is szinte kötelező lesz a 2020-as, aki pedig most próbálná ki, garantáltan a legjobb vásárt csinálja majd.
F1 2020 minimum gépigény:
- CPU: Intel Core i3 2130 / AMD FX 4300
- RAM: 8 GB
- OS: 64 bit Windows 10
- VIDEO CARD: NVIDIA GT 640 / AMD HD 7750 (DirectX11 Graphics Card)
- PIXEL SHADER: 5.0
- VERTEX SHADER: 5.0
- SOUND CARD: DirectX Compatible
- FREE DISK SPACE: 80 GB
- DEDICATED VIDEO RAM: 1024 MB
F1 2020 ajánlott gépigény:
- CPU: Intel Core i5 9600K / AMD Ryzen 5 2600X
- RAM: 16 GB
- OS: 64 bit Windows 10
- VIDEO CARD: NVIDIA GTX 1660 Ti / AMD RX 590 (DirectX12 Graphics Card)
- PIXEL SHADER: 5.1
- VERTEX SHADER: 5.1
- SOUND CARD: DirectX Compatible
- FREE DISK SPACE: 80 GB
- DEDICATED VIDEO RAM: 6144 MB