Bevallom, 1998-ban még hatalmas fanatikusa voltam a száguldó cirkusznak, testvéremmel a tévé előtt ordibálva szurkoltunk Hakkinennek vagy éppen Schumachernek. Volt tankolás, volt taktika, meg kellett küzdeni egy előzésért. Igen ám, de az utóbbi időben kihunyni látszik a fény, Alonso sem véletlenül hagyja ott az F1-et, egyszerűen unalmas, kiszámítható és giccses. DE! Szerencsére mi változathatunk ezen. És szerencsére igen, hiába egy újabb verzió ez csak, F1 20XX, mégis a Codemasters képes úgy megújítani a sorozatot, hogy mindig érdemes legyen a legújabbat kipróbálni.

A PC-re, Xbox One-ra és PS4-re elérhető F1 2018 ugyanis még több újdonságot hoz, még jobb lett, egy olyan játék, amit nem csupán a fanatikusoknak kell kipróbálni. A cég persze nem véletlenül jutott el idáig, korábban az egyik képviselő nyilatkozta, hogy az idő a kevés arra, hogy mindent tervet végrehajtsanak, ebben az esetben a türelem viszont tényleg kifizetődik. Az EGO motorra 2015-ig, karrier módra pedig 2016-ig kellett várni, most pedig frissült minden a valóságnak megfelelően, például kikerült a Maláj nagydíj, de tövig nyomhatjuk a gázpedált a francia Paul Ricard pályán.

Sokkal játékosközelibb lett az egész F1 2018, hiszen a karrier módban már nemcsak arra kell figyelni, hogy minden futamot a lehető legjobban, vagy éppen az elvárásoknak megfelelően teljesítsünk, hanem a média képviselői is szóra bírnak egy-egy nyilatkozatra, így aztán meg kell válogatni minden mondanivalónkat. Ha például szidjuk a kocsit, a vezetőség nem biztos, hogy sokáig eltűri ezt, de ha beszólogatunk az újságíróknak, az sem vet ránk túlzottan jó fényt. A tapasztalt versenyzővé avanzsálás sem mindegy, hogy milyen úton történik, igazi csajozós nagyfiúként tesszük ezt, vagy visszafogott profiként, a Mercedes ezt szereti, a Toro Rosso pedig inkább azt.

Sokat fejlesztettek a különféle helyzeteken, hatásokon. A szimuláció immár kiterjed a fékek, a gumik hőmérsékletére, kopására, nyilván minél gyorsabban koptatjuk az abroncsokat, annál több bokszkiállást kell beiktatnunk. Elég jól lehet irányítani a gépeket, legyen az billentyűzet, joy vagy éppen kormány, de kétségtelen, hogy ha sorrendet kellene felállítani, akkor a leírtakhoz képest visszafelé kellene haladni. Sokszor volt korábban más játékoknál gond, hogy nehezen érezték a fejlesztők a szimuláció határait, vagyis hogy mennyire lehessen könnyedén vezetni az autót ahhoz, hogy minden élvezhető maradjon. Nos, itt kiválóan eltalálták, több nehézségi szint van, ennek megfelelő kihívásokkal.

Az F1 2018 sokkal több annál, mintsem sima kormányzás, lassítás vagy éppen gázadás. A játékban rákényszerítenek minket arra, hogy az autót folyamatosan menedzseljük, és itt tényleg nem csupán az előbb említett gumitaktikára gondolunk. Változtathatunk a motorvezérlőn, akár menet közben is, pont azért, nehogy túl gyorsan fogyjon az üzemanyag és a végén ne tudjunk gyorsköröket menni, ha éppen szükség lenne rá. Ezzel egy kicsit visszanyúlik a játék az üzemanyag stratégiás időkhöz, még ha sajnos így is messze állunk attól. Basszus, miért nem lehet tankolni? Környezetszennyezés ide vagy ode, vissza kellene ezt hozni a királykategóriába.

A versenyek során a kinetikus energiát is ügyesen kell használni, a hibrid rendszer minden erejére és elemére szükség van ahhoz, hogy a lehető legtökéletesebb hétvégén legyünk túl. A futamig persze a szokásos módon juthatunk el, van szabad gyakorlás, amikor megismerkedhetünk a 21 pályával és az autó viselkedésével, majd jön a kvalifikáció és utána a legnagyobb megmérettetés. Újdonság a szimuláció, így nem kell minden futamot teljesíteni, ez viszont nem ajánlatos, mert hiába érünk el jó pozíciót az időmérőn, a szoftver maga képes egy hatodik hellyel “jutalmazni” erőfeszítéseinket.

Az F1 2018 további ereje a klasszikus autókban rejlik. Már a tavalyi játékban is imádni lehetett a több tíz évvel ezelőttről visszaköszönő versenyautókat, ám most még jobban kibővítették a lehetőségeket. Volán mögé ülhetünk egy 1972-es Lotus 72D esetén, de megmutathatjuk tudásunkat egy 1976-os Ferrari 312 T2-t, egy 1982-es McLaren MP4/1B-t, vagy egy 2009-es Brawn BGP-001-et vezetve is. A teljes lista nagyjából 20 ilyen veterán négykerekűből áll, beleszámolva a DLC-s modelleket is. És ezek a verdák azon kívül, hogy irtó retrók, teljesen másképpen vezethetők, erre is figyeltek, tökéletesen érződik, mennyivel nehezebb volt vezetni az évtizedekkel ezelőtti autókat. De mennyivel élvezetesebb, és akkor még a hangról nem is beszéltünk, a V8-as motorok például sokkal szebben duruzsolnak, mint a mostani túlhajtott V6 turbók. Tényleg nagyon durva, hogy mekkora változtatást eszközölt egyébként 1994-ben az FIA Senna és Ratzenberger halála után. Tíz évbe telt, mire megint ugyanolyan teljesítményűek lettek az F1-es kocsik.

Száz szónak is egy a vége, az F1 2018 az eddigi legjobb F1-es játék lett. Egészen lenyűgöző, ahogy a különféle korokból származó autókat lemodellezték, tényleg érdemes az összeset kipróbálni, teljesen másképpen viselkednek. Szuper a grafika, az pedig tényleg frankó, hogy irtó részletesen személyre lehet szabni a nehézségi szintet, ennek megfelelően változik ugyanis a vezethetőség és sok más minden. Negatívumot nehéz találni, a versenyzők előtt lévő glória borzalmasan ronda, de ez nem a játék hibája, talán a szimulációt nem kellett volna betenni, mert így a lustább játékosok kihagyhatnak egy-egy igazán szép aszfaltcsíkot.

Hogy érdemes-e kipróbálni/megvenni az F1 2018-at? Igen, még akkor is, ha valaki a 2017-es részbe beruházott!

Gépigény:

MINIMUM:

    • 64 bites processzor és operációs rendszer szükséges
    • Op. rendszer: 64 bit Windows 7, Windows 8, Windows 10
    • Processzor: Intel Core i3 2130 vagy AMD FX 4300
    • Memória: 8 GB RAM
    • Grafika: Nvidia GT 640 vagy AMD HD 7750
    • DirectX: Verzió: 11
    • Hálózat: Széles sávú internetkapcsolat
    • Tárhely: 50 GB szabad hely

AJÁNLOTT:

    • 64 bites processzor és operációs rendszer szükséges
    • Op. rendszer: 64 bit Windows 7, Windows 8, Windows 10
    • Processzor: Intel Core i5 8600K vagy AMD Ryzen 5 2600X
    • Memória: 8 GB RAM
    • Grafika: Nvidia GTX 1060 vagy AMD RX 580
    • DirectX: Verzió: 11
    • Hálózat: Széles sávú internetkapcsolat
    • Tárhely: 50 GB szabad hely
ÁTTEKINTÉS
Értékelés
89 %
Zsolt
Nem kérdés, miket szeretek: technológia, jog, sport, utazás, zene, autók. Aki követné, hogy merre járok: www.instagram.com/tamzsolt