Bankkártya, pénztárca, mobiltelefon, személyigazolvány, sőt, egy csomó kedvezmény- és tagsági kártya. Ezeket mind-mind magunknál kell hordanunk. Valljuk be: van olyan helyzet, amikor egyiket-másikat kirakjuk, viszont vissza már nem kerülnek, így adott helyzetben érhet minket kellemetlen meglepetés. Milyen jó lenne, ha a fentiek közül legalább néhányat egyetlen eszközzel lehetne helyettesíteni, nem? Szerencsére a fizetések esetében van is erre lehetőség, és elég hozzá egy okostelefon.

A Mastercard adatai szerint 2020-ra állítólag a tranzakciók 38%-a digitális eszközökön fog megvalósulni. De kezdjük az elején.

Arról már írtunk, hogy miként lehet mobiltelefonnal fizetni, milyen helyzetekben teheti egyszerűbbé az életünket, ha nem kell túl sok dolgot magunknál hordani. Nyilván van előnye, ha mindent külön használunk, hiszen így egyik elvesztése esetén a másik még mindig kisegíthet minket a bajból, de az esetek többségében a kényelem a fontos, a biztonság pedig természetesen elsődleges.

És ez az első és legfontosabb előny a mobillal történő fizetésnél: biztonságos! Itt nemcsak a PIN-kódról beszélhetünk, hanem például azokról a biztonságot szolgáló biometrikus eszközökről, amik hatalmas teret nyertek maguknak az utóbbi időben. Az egyik ilyen az ujjlenyomat-olvasó, amit a legtöbb ismert szolgáltatás támogat már itthon is. Tény, hogy a retinaszkennerrel és 3D-s arcfelismeréssel való védelem még nem elérhető az itthoni szolgáltatóknál, de van egy olyan érzésünk, hogy erre sem kell már feltétlenül sokat várnunk.

És akár még többszörös autentikálásra is lehetőség adódik. Egyrészt fel kell oldani magát a telefont valamilyen mintával, PIN-nel, ezután az alkalmazásnál is konfigurálható valamilyen biztonsági belépés. Az autentikáció után a legtöbb mobiltárcánál ráadásul egy bizonyos időkereten belül meg kell történnie a fizetésnek, máskülönben újra azonosítanunk kell magunkat. A kényelmet ez nem fogja negatívan befolyásolni, hiszen ezek az autentikációk maximum pár másodpercet vesznek igénybe, vagy még annyit sem…Jól jöhet a mobilfizetés, ha nincs nálunk elég készpénz ahhoz, hogy egy adott tételt kiegyenlítsünk. Nyilván ezzel nem lehet megoldani például a kocsimosóban vagy a gyerkőcnek vett rágóguminál az aprók beejtését, de könnyebb a helyzetünk, hiszen nem kell minden reggel a pénztárcánkat kinyitni, hogy most vajon menni kell-e egy automatához pénzt felvenni.

A mobilfizetéssel nemcsak a készpénzt hagyhatjuk otthon, de akár az egész pénztárcát, benne a bankkártyánkkal. A mobil a legtöbbször ott van a kezünk ügyében, a kártya digitalizálása pedig most már csupán pár másodpercet vesz igénybe.

Sőt! Akárcsak a bankszámlák esetében, a mobilfizetésnél is létezik virtuális bankkártya, amelyeket előre feltölthetünk a számunkra megfelelő összeggel. Így egyfajta prepaid kártyaként használhatjuk a mobilfizetéshez – vagyis csak annyit költhetünk, amekkora összeget erre a kártyára előzőleg feltöltöttünk. Ehhez az erre alkalmas alkalmazásban külön igényelni kell egy úgynevezett virtuális prepaid kártyát – de aggódásra nincs ok, a folyamat mindössze 1-2 percet vesz igénybe.

A virtuális kártyát a mobilfizetés esetében havonta maximum 65 ezer forinttal lehet feltölteni, és miután ez megtörtént, az adott alkalmazással már bárhol fizethetünk mobiltelefonunkkal – persze, a fentiekből következően havonta maximum 65 ezer forint értékben.

Beszéljünk még a tokenizálásról, ami a kártyán lévő adatok védelmét jelenti, méghozzá úgy, hogy a kártya Elsődleges Számla Számát (Primary Account Number /PAN/) egy egyedi, véletlenszerűen generált számok sorozatával helyettesítik. Egy token a mobilfizetés biztonságossá tételét szolgálja és akkor történik meg, mikor a hagyományos bankkártyánkat digitalizáljuk egy adott mobiltárcába. Vagyis ilyenkor a kártyaadatok tokenekre cserélődnek. Minden token csak egyszer, egy adott tranzakciónál vagy fizetésnél használható – így még a kereskedő sem kapja meg a valós kártyaadatainkat.

Egy token lehet specifikus, egyszeri vagy többször használatos, lehet felhőben, vagy akár token trezorokban tárolni. A Mastercard tokenizációs technológiája esetében akár 10 token tárolódik el a mobilunkon, és amikor egy érintéssel fizetünk, ezeket a tokeneket használjuk fel szépen egymás után. Amikor a tokenek elfogynak és a mobilkészülék internethez kapcsolódik, egy újabb adag token automatikusan rátöltődik a telefonunkra.

A véletlenszerű token kódsorozat mindig a kibocsátó rendszerén belül, tehát abszolút védve marad. A tokenizációval elkerülhető, hogy a féltett fizetési kártya adatok a kereskedők, webáruházak és mobil pénztárca szolgáltatók hálózatán kerüljenek tárolásra.

A biztonság tehát maximálisan adott, a kényelmet pedig a megannyi alkalmazás biztosítja, amin keresztül tényleg még könnyebbé válhatnak a mindennapjaink. A bolti mobilfizetésre alkalmas applikációkkal a mobiltelefonunkkal pont úgy fizethetünk bármelyik egy érintéses fizetésre alkalmas terminálnál, ahogy azt bankkártyával már megszoktuk. Persze, vannak még olyan plusz funkciók is a mobiltelefonokra letölthető applikációkban, amelyek további kényelmi szolgáltatásokat adnak. Ilyen például, ha egy mobiltárcán keresztül vásároljuk meg az autópályamatricánkat.

Természetesen még mindig vannak helyek, ahol egyszerűen nem lehet bankkártyával fizetni, például, ha a piacon paprikát veszel. Ám tisztán látszik, hogy mi a jövő, mi az irány. Elég csak az észtekre gondolni, akik megoldották, hogy már-már nincs készpénzforgalom az országban. Sőt, az e-residency-nek köszönhetően már a külföldiek is kvázi digitális lakosok lehetnek. Hogy Magyarországon ilyesmi mikor lesz elérhető, azt nem tudni – az viszont biztos, hogy a mobilfizetés egyre inkább terjed és aki már használja, akkor sem esik kétségbe, ha otthon hagyja a pénztárcáját.

Szponzorált cikk