Új telefon vásárlása szaküzletből vagy szolgáltatótól nem mindig opció, ezért sokan a használtpiac felé fordulnak, hisz egyébként pár napos telefonokat is meg lehet kapni sokkal olcsóbban, azonban rengeteg tényező van, amire oda kell figyelni.
A vásárlás helye
Sok ezzel foglalkozó portál van, pl.: a Jófogás, a Vatera, a Használtalma, a Használtandroid, a Hardverapro és ugye már a Facebookon is hirdethetünk, azonban érdemes olyan portálról vásárolni, ahol van valamilyen jellegű visszajelzési rendszer, hogy az adott személlyel kapcsolatban ki, milyen értékelést adott. Ez alapján lehet tájékozódni, hogy az illető mennyire megbízható. Például anno a vaterán sok terméket vásároltam előre utalással, ugyanis jóváhagyott eladók vannak a portálon, akik megadták a fizetési adataikat is, amikor regisztráltak, így ha valakit átvernének, a vaterával le lehet nyomozni az illetőt. De ez csak egy példa. Ha személyesen veszed át, mindegy melyik portálon kommunikálsz.
Fizetési mód
Használt termékek vásárlása esetén talán az egyik legfontosabb, hogy ne utaljunk előre soha senkinek, főleg ne úgy, hogy nem ismerjük az eladót, a portálon nincs fent róla semmilyen információ és nincsenek róla vélemények. Amennyiben lehetőség van rá, mindig oldjuk meg személyesen az átvételt, de ha ez nem opció mondjuk a távolság miatt, akkor kérjük utánvéttel a csomagot. Ebben az esetben a vevőnek csak akkor kell fizetnie, ha a postás vagy a futár kihozta a csomagot. A csomag felbontását sajnos általában nem engedik, csak fizetés után, viszont ez akkor is jobb megoldás, mint az előre utalás. Persze ennek is lehetnek buktatói, főleg, ha a vevő nem veszi át a csomagot. Az optimális megoldás természetesen a személyes átvétel.
A telefon állapota
Ez a második legfontosabb rögtön azután, hogy lehetőleg ne utaljunk előre! Amennyiben személyesen van lehetőség megnézni a telefont, úgy az alábbiakat érdemes megvizsgálni rajta:
- A mobil fizikai állapota (van-e rajta karc vagy sérülés)
- Működik-e a telefon? (bekapcsol-e, az appok elindulnak…)
- Van-e beállított Google/iCloud fiók? (gyári beállítás után néhány gyártó mobilját nem lehet használni, ha az eredeti tulaj fiókjával be volt előtte lépve. Átvételkor nézzük meg és léptessük ki!)
- Működnek-e az alap funkciók? (próbáljuk ki a kamerát mindkét oldalon, tegyünk bele simet és indítsunk hívást, hallható-e mindkét fél)
- WiFi? (Nézzük meg, hogy fel tudunk-e csatlakozni WiFi-re, ha kell, hozzunk létre a másik mobilunkkal hotspotot)
- Ellenőrizzük az IMEI-t! (az imei.info oldalon ellenőrizzük le, hogy a telefon IMEI számára (tárcsázd a *#06#-t) eredményként a weboldalon ugyanaz a telefon látható)
- iPhone esetében sorozatszámot is beírhatunk az Apple ellenőrzés céljára létrehozott oldalán
Nagyon fontos, hogy a telefonnal próbahívást is végezzünk (elég megcsörgetni valakit, vagy az ingyenes ügyfélszolgálatot tárcsázni), hogy ellenőrizzük, nincs-e esetleg letiltva a készülék.
Garancia
Amennyiben megvan a készülék eredeti számlája és jótállást igazoló dokumentuma, úgy nem kell IMEI-t ellenőrizni a weben, de érdemes megnézni, hogy a készülék IMEI száma és a papíron lévő adatok megegyeznek-e. Ha nincs garanciapapír, de még garis a készülék, akkor iPhone esetében nincs dolgod, IMEI szám alapján nézik az érvényes gariidőt, a hivatalos viszonteladók szervizeinél elvégezhető a garanciális ügyintézés (érdemes ellenőrizni a vízkárt jelző indikátorokat!).
Az Androidos márkák esetében a legtöbbnél megkövetelik a garancialevél felmutatását, így ha nincs garipapirja az eladónak és nem is tudja megszerezni, akkor jóformán nincs garancia a telefonra. Amennyiben megvan az eredeti számla és tehermentesített a készülék, akkor nem szükséges, de egyéb esetben ajánlott írni adásvételi szerződést. A neten lehet találni ingó adásvételi szerződési mintát, két tanuval alá kell iratni, hogy az eladó és a vevő között létrejött az üzlet, így ha később valamilyen rejtett hibára bukkan a vevő (vagy kiderül, hogy lopott a mobil), akkor van hova fordulni, illetve ha van lehetőség, kérjünk az eladótól pár nap kipróbálási garanciát pont az ilyen rejtett, el nem árult hibák miatt.
Részlet?
Ha az eladó részletre vette a telefont valamelyik szolgáltatónál, akkor mindenképp írjunk adásvételi szerződést és foglaljuk bele, hogy aláírásával az eladó tudomásul veszi, hogy kötelessége fizetni a készülék részletét, de optimális esetben, ha megvetted, kérni kell tőle, hogy fizesse be a részletet és ezt bizonyítsa valamilyen papírral, hogy tehermentes a mobil és nem fogja később a szolgáltató letiltani. Ha letiltja, akkor sem biztos, hogy az adásvételi szerződéssel érünk valamit, polgári jogi értelemben szerződésszegés történik, az eljárás pedig akár két évet is igénybe vehet.