Bő tíz év után ismét rebootolták a Mortal Kombat franchise-t. Az előző epizódok után néhány szempontból visszalépés tapasztalható, de így is hozza azt az egyediséget, ami változatlanul a verekedős játékok trónjára emeli.
A Mortal Kombat 1 kronológiailag ott folytatódik, ahol a 11. számosított epizód Aftermath elnevezésű DLC-je befejeződött. Liu Kang Kronika homokórájának segítségével újra teremti az univerzumot. Mielőtt a tűzisten Gerast a Földbirodalom őrzőjévé teszi, irányításával egy új csapat formálódik a Külvilág elleni küzdelem kedvéért. Olyan személyek csatlakoznak melléjük, mint a földműves testvérpáros Kung Lao és Raiden, az egykori jakuza Kenshi, valamint a bukott színész Johnny Cage. Miközben a verseny zajlik, Geras kideríti, hogy Shang Tsung visszatért egy titokzatos támogató segítségével…
Volt már rá példa a széria történetében, hogy jelen tesztalanyunkhoz hasonlóan bizonyos epizódját egyszerre könyvelhettük el folytatásként és rebootként: ez volt ugyebár a 2011-ben készült Mortal Kombat, ami a 31 éves videojáték franchise létezése során több szempontból is hatalmas előrelépést hozott mind játékmenet, mind pedig sztori apropóján. Ilyenek voltak például a piszok látványos röntgen (x-ray) kombók, a vendégharcosok, a filmszerű animációk és a felspécizett, gyűjthető cuccoktól hemzsegő kripta. Sajnos az utóbbitól hat felvonás után megszabadultak Ed Boonék, s felváltotta az előző részekből ismert, de hangyányit módosított Invasion. Ebben a tervek szerint hat hetente változó, társasjáték felépítettségére emlékeztető játékmódban olyan küldetéseket teljesíthetünk, ahol alapvető feladatunk meglepetés híján csupán annyi, hogy legyőzzük ellenfeleinket. Cserébe a jussunk lehetnek például skinek, talizmánok vagy kameo harcosok.
A skinekről különösebben nem igazán húznék le több szóbeli bőrt, ugyanis tonna számra szerezhetünk be kicsicsázott ruhákat, melyekkel kedvünk szerint módosíthatjuk karaktereink fizimiskáját. A talizmánok ugyanakkor az Invasion módban bevethető tárgyak, használatukkal hősünket ideiglenesen sérthetetlenné vagy erősebbé tehetjük, s ez bizony sokszor jöhet kapóra, ha meggyűlik bajuszunk aktuális kihívónkkal szemben. A kameo harcosok pedig talán a legnagyobb újítása az MK1-nek. Kötelező jelleggel társunkká avanzsálódhat a játék egyik szereplője, akit gombnyomásra segítségül hívhatunk, ha mondjuk nem bírunk ellenfelünkkel. Ilyenkor a kiválasztott hősre jellemző mozdulatsor elevenedik meg előttünk, szóval csupán egyetlen mozdulatsor vagy ütés erejéig felbukkan, majd angolosan távozik. Sokszor a szerencsén és persze sok gyakorláson múlik, hogy melyik szereplőt mikor érdemes akcióba küldenünk. Természetesen eme „képességünket” nem használhatjuk bármikor, két sikeres/sikertelen pofon között akad némi türelmi idő. Mindemellett viszont egy kicsit idétlennek hathat, hogy a kameo harcosoknak nincs életerejük.
Pénzt továbbra is gyűjtögethetünk, főleg a korábbi részekből ismert Klassic Tower vagy az online és helyi multiplayer mód során. A paradicsomlé ismét literszámra folyik, ahogyan azt megszokhattuk, de személyes kasszánkat nem a Krypt utódjában herdálhatjuk el, hanem a vadiúj Szentélynél (Shrine), ahol véletlenszerűen tehetünk szert a fentebb említett motyókra, továbbá a Story módhoz kapcsolódó képekre és az MK1 fülbemászó zeneszámaira. Maga a játékmenet nem sokat változott az elődökhöz képest, legnagyobb változás a „Kameo” mellett talán, hogy fegyverként kezünkbe kapható tárgyakkal immáron nem csapkodhatunk, s emiatt jómagamnak egyáltalán nem voltak álmatlan éjszakái, hiszen sosem gondoltam róluk, hogy a varázslatokkal teli Mortal Kombat világába valóak. Ugyanakkor a 2002-es Deadly Alliance után visszatért a levegőben kivitelezhető kombó, amivel – csakúgy, mint akkor – eleinte nehéz volt megbarátkozni. Kivégzéseink, tehát a fatality és a brutality 2-2 látványos megvalósításban ismét gusztustalanul és mókásan sikerült, s, ha elég ügyesen osztogatunk pofonokat, akár a kameo harcosokkal is előhozhatjuk azokat.
A Mortal Kombat 1-nek sikerült ismét székhez szegeznie, és már szinte megszokott, hogy a kimaradó karakterek miatt gyakorta tűnik valamelyest visszalépésnek. Hogy mégis hova vezetnek a jövőben szálak, az a multiverzum jelleg miatt viszonylag sok kérdést vet fel, de remélem, az alkotók pihentetni fogják legalább annyira, hogy legközelebb ismét érdekfeszítő legyen.
A tesztkódot a CENEGA Hungary Kft. biztosította.
Pontszám: 8/10
Fejlesztő: NetherRealm Studios
Kiadó: Warner Bros. Games
Platform: PC, Xbox Series X|S, PS5, Switch