Hirdetés

Kézifék behúz, szépen megindul az autó hátulja, bevesszük a hajtűkanyart és gáz. Öt autó a kocsi jobb oldalán, kettő a balján. Oké, nem. Egyáltalán nem ilyen egyszerű a történet, a rallyzás ennél sokkal összetettebb. Az FIA World Rally Championship, vagyis a rally világbajnokság hivatalos játéka, a WRC 9 pedig minden eddiginél közelebb hozza az egyszeri játékost az autóvezetés élményéhez.

Eddig mindenki a DiRT Rally 2.0-t tartotta etalonnak, de minél többet versenyzünk a WRC 9-ben, annál inkább tisztul a kép, hogy lehet, az idei legjobb autós játék bizony ez kell, hogy legyen.

Tények a WRC 9-ről:

  • Fejlesztő: KT Racing
  • Kiadó: NACON
  • Fajta: Versenyzős

Jobb, mint bármikor

A FIA WRC első hivatalos rallyjátéka a WRC 5 volt, amit már akkor is a francia KT Racing fejlesztett. Ugyan a sorozat folyamatosan egyre jobb lett, sosem tudta felvenni a kesztyűt a Codemasterszel. Eddig.

A WRC 9-ben a hivatalos autókkal lehet szelni az utakat (legyen az egy Hyundai i20, vagy egy Toyota Yaris), méghozzá a világ 13 országában, vagyis azok pályacsíkjain. És persze, egy hivatalos játéknál ez elvárható, hogy minden helyszín és autó szerepeljen benne, de mi a helyzet a grafikával?

A WRC 7 és 8 már jelentős fejlődést mutatott, de a 9-es kiadás a korábbi generációknál részletesebb, jobban megrajzolt, mélyebb, még akkor is, ha azért néha vannak hiányosságok, amiket már csak tényleg akkor veszünk észre, ha sokadjára próbáljuk az adott szakaszt teljesíteni, mert egyébként a nagy tempó mellett nem fogunk tudni figyelni ezekre.

Játékmenet

A sima versenyzős játékok és szimulátorok teljesen más kategóriát képviselnek, másokat is mozgatnak meg, de azért a két halmaznak metszete is van. Mindkettő esetén óriási szükség van arra, hogy egy 500+ lóerős versenygépet irányítsunk, az első métertől a célvonalig nélkülözhetetlen a folyamatos koncentráció és odafigyelés. Egy apró hiba, és máris lecsúsztunk az útról, vagy a falban találjunk magunkat, súlyos károkat okozva ezzel a négykerekűben.

És képzeljük csak el. Egy ilyen elképesztően erős gépet kell vezetni több mint 200 km/h-val Monte Carlóban, egy olyan részen, ami lényegében alig szélesebb, mint maga az autó. A kocsi bal oldalán több száz méteres szakadék, jobbján pedig kilógó szikladarabok találhatók. Ha ez nem emeli meg a pulzusát a pilótának, akkor rossz helyen jár.

A rally brutál. Nyugodtan mondhatom, hogy bár az F1 az autóversenyzés királykategóriája, én valahogy mindig többre tartottam a rallysokat. Egyszerűen sokkal veszélyesebb helyzetekbe lehet kerülni és sokkal precízebb irányítás szükséges, nem az elektronikán és a motoron van a hangsúly, vagyis nem csak ezeken, hanem a pilóták, vagy jelen esetben a játékosok képességein. Nem véletlen, hogy játékban is ameddig az F1 2020 röhögve teljesíthető, itt hihetetlenül sokszor kellett újrakezdenem egy pályát, hogy hiba nélkül végigmenjek.

Pedig már mióta játszom ezekkel a gémekkel, emlékezzünk csak vissza az 1998-as ColinMcRae Rallyra, vagy éppen annak második verziójára. De szép esztendők voltak.

Karrier mód

A WRC 9 nagyon nehéz játék. Még a profiknak is. Ez a rally természetéből is adódik. De a KT Racing azért igyekezett mindent megtenni annak érdekében, hogy a kezdők se hagyják abba pár futam után a játékot. A karrier módban például különböző vezetéstechnikákat lehet elsajátítani, hogy mikor és hogyan érdemes reagálni egy ilyen autót vezetve.

Ráadásul sok a meló, hiszen a Junior WRC-ből indulva kell felküzdenünk magunkat a legmagasabb szintre, és ezt a fejlesztők úgy alkották meg, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. Verbuválhatunk új munkatársakat, meggyőzhetünk friss szponzorokat, itt minden szinte pariban van a most etalonná avanzsáló F1 2020-szal.

Grafika

Habár nem hibátlan, lényegében minden olyan ponton sikerül fejlődnie a 9-edik résznek, amiket a 8-asnál mindenki kritizált. Még akkor is, ha a DiRT Rally 2.0-hoz felérni eddig mondhatni senkinek sem sikerült.

A WRC 9-ben számos szemkápráztató speciális effektet láthatunk, részletesen kidolgozottak lettek az autók, de még az időjárási viszonyok is. Egyértelmű, hogy ez a rész már készen áll a következő generációs konzolokra való megjelenésre, PS 5-re és Xbox Series X-re jönni is fog elvileg az év vége felé.

Talán ehhez kötődik az irányítás is. Egy rallyjáték esetén irtó precíz mozdulatokat is vennie kell a rendszernek, mert sok minden múlhat ezen. Nem mindegy, mikor húzzuk be a kéziféket a hajtűkanyar előtt, vagy hogyan és milyen szögben közelítjük meg a következő bukkanót. Nyilván kormánnyal és pedálokkal verhetetlen az élmény, akkor tudjuk igazán átérezni, hogy mit is élnek át a profik, de joyjal is elmegy a dolog, bár utóbbit tényleg inkább a kezdők fogják a kezükbe venni.

Többjátékos mód, e-Sport

A WRC sorozat eddigi részei sosem voltak úgy igazán megfelelők az e-Sportra, mindig volt valami por a gépezetben. De már nincs. Online szinte bárkivel szembeszállhatunk, különböző helyszíneken és autókkal lehet megmérettetni magunkat, sőt, még akár saját bajnokságokat is létrehozhatunk. Remek kikapcsolódást nyújt online is ez a program.

Verdikt

A WRC 9 mindenképpen az év meglepetése. Ha már ilyen szerencsétlenül alakult a 2020-as esztendő a valóságban, a virtuális világban annál inkább helyes útra tértek a játékok. Felejtsük el a Project Carst vagy a Moto GP-t, ha csak egy versenyzős gémet akar valaki idén megvásárolni, akkor az vagy az F1 2020 legyen, vagy inkább ez, a WRC 9.

A FIA WRC hivatalos kiadása ugyanis minden eddiginél közelebb hoz bárkit a rallyzás nehézségeihez, szépségeihez, élményéhez. Csodás grafika, remek játékmódok, hivatalos autók és pályák, jó online lehetőségek. Kell ennél több? Nem. A WRC 9 tényleg telitalálat lett.

Hirdetés
Tamás Zsolt
Nem kérdés, miket szeretek: technológia, jog, sport, utazás, zene, autók. Aki követné, hogy merre járok: www.instagram.com/tamzsolt