Rally. Egy olyan műfaj, ami talán még a Forma 1-nél is nehezebb. Bizonyos szempontból legalábbis mindenképpen. Képzeljük csak el, milyen lehet 200-zal csapatni a szakadék mellett, vakon belemenni egy kanyarba, vagy igazából csak úgy vezetni, hogy arra bízzuk sorsunkat, aki mellettünk az iszonyatosan mozgó kocsiban próbálja meg felolvasni a következő kanyarokat. Durva, nem? Igen, rettenetesen. Na, ezt próbálja meg átadni nekünk a Dirt Rally 2.0, méghozzá minden eddiginél jobban.
Aki nem csupán konzolok előtt szeli az aszfaltot, netalántán még szeret is vezetni, tudja, mit jelent a fizika, mit jelent volán mögé ülni, hirtelen fékezni, megcsúszó autót megfogni. De még talán annak is van némi fogalma erről, aki nem két joystickot mozgatva próbál meg végigmenni egy-egy pályán, hanem valamilyen kormány segítségével megy bele a kanyarokba. A Colin McRae sorozat óriási siker volt, legalábbis az elején biztosan, milliókat ültett gép, vagy valamilyen játékos kütyü elé (ó a 2.0 ott is milyen jó volt).
A Dirt Rally 2.0 pedig tényleg érezteti, milyen a murván vezetni, milyen úgy kigyorsítani, hogy közben mindent kontroll alatt tartunk, de azt is, milyen az utolsó visszafordítót úgy elrontani, hogy pont ezzel csúszik ki egy jó helyezés a kezünk közül. A Codemasters tényleg megcsinálta az eddigi legjobb rallyjátékot, amiért nem csak az autófanatikusok fognak rohanni a boltba.
Egy rallyszakasz ugyanis tele van kihívásokkal. Nincs olyan másodperc, amikor ne kellene eszméletlenül koncentrálni, egy pillanatig sem lankadhat a figyelmünk, mert nagyon csúnyán megjárhatjuk, gondoljunk csak egy erdőben csapatásra, vagy hatalmas bukkanókon való átugratásokra. Kormány esetén a force feedbeck úgy remegteti a kezed, mintha épp egy 9 voltos elemet nyaltál volna meg, de cserébe az autó pont úgy viselkedik, ahogy azt szeretnéd, vagy legalábbis ahogy azt elképzeled.
A Dirt Rally 2.0 grafika terén is óriásit nyújt. Az időjárási elemek olyan drámákkal tudnak szembesíteni, hogy el sem hiszed; megkezded a szakaszt, még ömlik az eső és a sár csak úgy finoman teríti el a szélvédőt és a lámpákat, majd az út vége felé már más világba csöppensz és teljesen másképpen kell vezetni a kocsit. A hat helyszín azonnal megmutatja az alkotók tehetségét, Új-Zéland, Argentína, Ausztrália, USA, Lengyelország és Spanyolország látványa ragad el, amikor a startvonaltól a célig nyomod a gázt. És ugyanígy taposod a féket.
A GRID bizonyos hozzávalóit felhasználva sok elemet láthatunk ebben a játékban is, mint például újabb csapattagok felvétele, új autók vásárlása, vagy éppen friss festések megszerzése, de arról is beszélhetünk, hogy Te magad választhatod meg, hogy melyik eseményen szeretnél indulni. És igen! Felvetődik bennünk a kérdés, hogy miért nincs több Race Driver: GRID. Annyira jó széria volt az is.
Egyébként maga a Dirt Rally 2.0 a 2019-es FIA Rallycross Világbajnokság hivatalos játéka, vagyis összesen nyolc licencelt pálya található meg benne, elég komoly kerék a kerék elleni csatákat hozva a mindennapjaidba. Persze ez nem óriási előrelépés, hiszen az elődjátékban is tövig nyomhattuk a gázt ezekben a verdákban. És óriási élmény, nem csupán egy szakaszt kell magányosan teljesíteni, hanem sok másik autóval kell megküzdeni a pályán, és ha egy féktávot elrontunk, akkor az előzésekkelel is sok időt veszíthetünk utána.
Ami viszont sajnos az egész játékra igaz, hogy viszonylag kevés gyakorlás után már könnyebb lesz legyőzni az ellenfeleket. Hiába hibázunk sokat, vagy vágunk le kanyarokat, olykor még nagyobb büntetésekkel is simán lehet hozni a futamokat. Ez persze sokaknak bejöhet, hiszen az ember mindig győzni szeret, de engem nem ebből a fából faragtak. Én például a Dirt 4-et pont azért szerettem, hogy olyan iszonyat nehéz volt néha, hogy majdnem kontrollert törtem. De legalább volt kihívás benne.
Szintén fájó, hogy csak nagyon kevés hosszabb szakasz van a játékban, pedig elférne néhány még benne pont azért, hogy tényleg ne csak pár percig kelljen tenyérizzasztó módon koncentrálni. Persze ezek a pályák tényleg a legszebbek a sorozat életében, őrült részletességgel kidolgozva mindent, amit mondjuk száguldozás közben még van erőnk figyelni. Irányítás szempontjából a kormány a legjobb, de sima gamepaddel, vagy akár még billentyűzettel is vezérelhető, utóbbi viszont jóval, de jóval kevesebb élményt ad.
A Dirt Rally 2.0 persze egy fantasztikus játék, tele kihívásokkal, sok szuper autóval, végletekig kidolgozott pályákkal és megannyi élménnyel. Egy tény, kicsit lehetne nehezebb, vagy akkor legyen valami tanító/vezetést kigyakoroltató része, mint anno a Richard Burns Rallyban. Talán nem mondanám egy teljesen új irányt hozó örökösnek, mintsem egy hatalmas előrelépésnek, mégis egyszerűen annyira jó az összkép, hogy tényleg ajánlott lehet a versenyszellemmel megáldott, de akár más típusú játékosoknak is.