A Mozilla és az Apple több, mint 2 éve tiltja a harmadik féltől származó nyomkövető sütiket. A Google több alternatív megoldással is próbálkozott, egyelőre sikertelenül.
Ismét visszalép a Google, és egészen 2024 második feléig maradnak a Chrome böngészőben a harmadik féltő származó nyomkövető sütik. A rivális böngészők már évek óta blokkolják azokat, hiszen ez a technológia meglehetősen erőszakos, és adatvédelmi szempontból aggályos.
Mi az a süti?
A sütik az internetes hirdetések megjelenése óta az első számú nyomkövető eszközök, melyek lehetővé teszik a célzott hirdetéseket. Amikor meglátogatunk egy oldalt, a hirdető sütiket helyez el a számítógépen, melyeket oldalról oldalra böngészve felismer, ezáltal monitorozza a szokásainkat, böngészésünk célját. Ennek köszönhető, hogy olykor ijesztően pontosan betalálnak egy-egy hirdetéssel.
A Google azóta sem tudott működő alternatívára áttérni, amely képes a magánélet hatékonyabb védelmére, ugyanakkor a cég hirdetési bevételeit sem csökkenti jelentősen.
Az első ilyen próbálkozás a FLoC volt (Federated Learning of Cohorts), amely az érdeklődésük alapján különböző csoportokba sorolta volna az embereket. Ez azonban nagy tiltakozást váltott ki, különösen az adatvédelem iránt elkötelezett szószólók körében.
A következő megoldás a „Topics” API, amit idén kezdett el tesztelni a Google. Várhatóan ez a megoldás lesz a süti alapú követés alternatívája, jobb adatvédelemmel és nagyobb testreszabhatósággal.
Lényege, hogy a böngésző a keresési előzményeink alapján határozza meg, hogy milyen témák érdekelhetnek minket. Ezeket a témákat módosítani is tudjuk, illetve havonta felülvizsgálja a Google, hogy változott-e az érdeklődésünk.
A Google még tesztelni szeretne, ezért ismét kitolja a sütik leváltásának határidejét.
Az új hirdetési megoldás 2023 harmadik negyedévében érkezhet meg a felhasználókhoz, 2024 végén pedig könnyes búcsút vehetünk a nyomkövetéshez használt sütiktől – ha minden a terv szerint alakul.