Néhány hónappal ezelőtt az UBER sajtóközleményben adta a világ tudtára, hogy hamarosan megérkezik Magyarországra is a népszerű szolgáltatás. Az UBER gyakorlatilag egy ún. telekocsi- szolgáltatás, bárki jelentkezhet sofőrnek, és a saját autóján, egy alkalmazáson keresztül veheti fel a kapcsolatot azokkal, akik utazni szeretnének. Az utazás díjának 20 százalékát kell az UBER számára átutalni bankkártyán vagy PayPal-on keresztül, a többi pénz a sofőr pénztárcáját gyarapítja. A világ számos pontján nagy visszhangot kapott a szolgáltatás, Németországban például egy ideig be volt tiltva, majd Indiában is betiltásra került, mert egy sofőr megerőszakolta női utasát, Spanyolországban és Franciaországban viszont dühös taxisofőrök támadtak UBER-sofőrökre, és ezt tetőzi az világon jelentkezett tüntetéssorozat, miszerint az alkalmazás tönkreteszi a taxisokat, és az UBER felhasználók jövedelme illegális, ezért több kormányt is kértek már arra, hogy tiltsák be, vagy szabályozzák a szolgáltatás használatát- ez viszont idáig csak az UBER-t segítette, a cég értéke és a felhasználóbázis folyamatosan gyarapszik.

ArrivingNow_NYC
Hazánkban is kezd kirobbanni a háború a közösségi autókázás kapcsán, de alapvetően nem az UBER az első ilyen jellegű szolgáltatás Magyarországon, elég az AutoHop-ra, vagy az Oszkár Telekocsi-ra gondolnunk. A fő különbségük ezeknek az oldalaknak az UBER-rel szemben, hogy az AutoHop és az Oszkár (megjegyzés: az Oszkár elérhető Androidra, és iOS-re is) egy weboldalon működik, és Nekünk kell felvennünk a kapcsolatot a sofőrrel, az UBER-ben viszont az alkalmazás végzi el ezt a feladatot helyettünk.
R0oiYAO3VlTVRYu6yT8y7disqzqzspwt1nDDfcoSSlc
De mi a helyzet a fizetéssel, és az adózással? A helyzet érdekes, mert talán tehetünk egy különbséget az UBER rendszere és a telekocsizás között. Míg az UBER gyakorlatilag pénzkereseti célból jött létre, addig a telekocsizás lényege az, hogy több ember közösen, a költségeket megosztva tudjon utazni, ezzel pénzt takaríthatnak meg, és környezeti szempontból is előnyös, hiszen kevesebb autóhasználattal kevesebb szén-dioxidot termelünk ki. A magyar törvényekre hivatkozva ha valaki eseti jelleggel, nem üzleti céllal vesz fel utasokat, és csak és kizárólag az útiköltséget fizetteti ki velünk, az nem adóköteles. Amennyiben az utastól kapott összeg több mint az útiköltség, abban az esetben az a pénz már önálló tevékenységből származó jövedelemnek minősül, tehát adóköteles. Ha viszont rendszeresen, nyereség szerzése céljából szállítanánk embereket, regisztrálnunk kell magunkat vállalkozóként a NAV felé, és a bevételünk után adózni kell.
unnamed
Azt, hogy az UBER, vagy éppen az AutoHop hogyan fogja megváltoztani a közlekedési szokásainkat, azt még egyenlőre nem tudhatjuk, de az biztos, hogy az alkalmazás, és a szolgáltatás egyszerre lett híres, és hírhedt- valami folyamat elindult már, amit gyakorlatilag az internetnek köszönhetünk, és csak rajtunk múlik, hogy hogyan fogjuk felhasználni ezeket a lehetőségeket.
Figyelem! A Techbook mindig elhatárolódik a politikától, és az itt közölt tények kizárólag adatok, nem tükrözik a weboldalunk, és a cikk szerzőjének személyes véleményét. Az adózásról kapcsolatos jogszabályok nem szó szerint lettek idézve!
Hirdetés
6 éve írok az informatika és a telekommunikáció világáról és 1 éve készítek videókat. Papír szerint mérnök-informatikus vagyok, de a mobilok világa jobban vonz.