Kinek és miért született meg a Dirt 5? Nagyon vártam, mégis, amióta letöltöttem a játékot, azóta gondolkodom a kérdésre adható válaszon. És igazából pár óra után már kirajzolódott a helyzet. És igen, a sorozat óriási áttörést hozott annak idején, lényegében az extrém autósportokat hozta be a Colin McRae szériába. Hjaj, Colin McRae Rally, mennyi élményt és boldog órát hozott, főleg az első és a második rész a PlayStationön. Így vagy úgy, a 2007-ben induló új korszak frissességet és modernséget hozott, nem véletlenül kezdték el szeretni annyian.

És ha megnézzük, hogy a Colin McRae sorozatnak mi a valós örököse, akkor a Dirt Rally lesz a megfelelő válasz. Az egyenes, tiszta, igazi Dirt Rally. Ami a újra megszerettette az emberekkel a rallyzást, hiszen nem a klasszikus módon, hegyoldalon száguldva ismertette meg a szépségét ennek a sportnak, hanem különféle versenyekkel, kompetitív kihívásokkal, murván, mocsárban, hihetetlen tájakon gurulva. De akkor mit keres itt az egészben a Dirt?

Na ez az, amire az 5-ös számmal ellátott rész sem képes igazán választ adni, ha a megfelelő szemszögből tekintünk rá. Az egész játék úgy lett kialakítva, hogy elszakadjon a realisztikusságtól, ami a Dirt Rally 2.0-t igazán jellemzi és ami a Dirt Rally 2.0-nak pont ezért olyan nagy rajongótábort adott.

De térjünk is rá tesztalanyunkra, a Dirt 5-re, mert ez is rejteget azért bőven érdekességeket. A lehetőséget köszönjük a Magnew-nak! Egyrészt már a menüpontok sokasága is mutatja, hogy nem félórányi játékidőre számíthatunk, hanem sokkal, de sokkal többre. Különféle versenyeket, feladatokkal tarkítok futamok várnak ránk, lehet medálokat gyűjteni, akár különféle festéseket megszerezni, driftelni és még sorolhatnánk. Persze tény, egyedi dolgokat nem találunk itt, de átlagosból annál többet. És minél több a szponzorunk, annál színesebb külsővel rendelkezik majd a saját autónk is.

A Dirt 5 inkább tehát a szórakozásról szól, nem pedig a való szimulációról. Ez teljes mértékben egy arcade rallyjáték, méghozzá a klasszikus off-road négykerekűektől a buggykon át a modern platósokig. Én őszinte leszek, nekem első blikkre nem jött be a játék grafikája, egyszerűen nem éreztem úgy, hogy ez elég lehet 2020-ban. Aztán elkezdtem kicsit állítani, kihasználtam a gépem minden rejtett képességét és máris jobb lett a helyzet, bár tényl, azért nem dőltem hátra a döbbenettől még így sem.

Azért a fejlesztők igyekeztek a részletekre is odafigyelni, a megfelelő színekre, az autók kidolgozottságára, a környezet megrajzolására, és talán ami a legjobb, az a zene, elég vérpezsdítő muzsikákat is találhatunk, pontosabban hallgatunk a játék során. Elég vegyes tehát, hogy miként lehet megfogni a kidolgozottságot, hiszen néha egy PS3-as szintre hasonlít az egész, máskor pedig a jövőt idézi. Nos, bőven van olyan, aki szerezi az előbbit, köztük én is, szóval biztos lesz azért olyan, akinek tetszik az összkép.

Térjünk még egy kicsit vissza a karriermódra. Ahogy írtuk, nagy meglepetés nem fogja érni a játékost, lényegében egymás után következnek az események, minél jobb eredményeket érünk el, annál több a szponzor, annál nagyobbak a lehetőségek. Nem arra helyezték a cégnél a hangsúlyt, hogy milyen módon lehessen megjavítani az autókat, vagy hogyan működik a szerelés, itt a lényeg a kerék-kerék elleni csatákban rejlik. Mindenképpen érdemes azért a verseny közben fellépő kihívásokra is figyelmet fordítani, mert egyébként elég unalmas lesz, hogy mindig csak elsőnek kell cérbaérjünk és ennyi. Mondjuk vannak néha lehetetlennek tűnő küldetések, amiket csak sokadjára lehet teljesíteni, mint például a többszöri ütközés a levegőben.

Ami mindenképpen segít, az a változatosság, mert vannak sziklás szűk helyek, tócsával eláraszott útszakaszok, poros domboldalak, növényzettől dús részek, vagy éppen folyómenti aszfaltcsíkok. És a környezet mellett az időjárási körülmények is képesek megviccelni, szóval a Dirt 5 által keltett cirkusz ettől csak nagyobb lesz, a szó jó és rossz értelmében egyaránt.

A karrier mód mellett a multiplayer is egész korrekt, vannak különféle pályák, ahol külünféle partimódokat lehet játszani. Egyelőre még nem nagyon voltak itt ellenfelek, lévén a játék csak november 6-án jelenik meg a publikum számára, szóval erről egyelőre kevés tapasztalattal rendelkezünk, de az biztos, hogy mókásnak ígérkezik a dolog. Főleg, hogy akár saját pályát is építhetünk, ez is a régi McRae Rally időket idézi, mondjuk annyiból mindenképpen jobb, hogy nem csak saját magunk mehetünk végig a kitalált útszakaszon.

Mondjuk a Dirt 5 nagy hiányossága, hogy nem egy crossplatform game, vagyis a PS4 és a majdani PS5 játékosok látják egymást, de az Xbox One közösség sajnos nem mérközhet meg a PS4-es gamerekkel.

Összességében tehát kétféleképpen lehet megközelíteni a Dirt 5-öt. Régóta hiányzott már olyan autóversenyzős fejlesztés, ami a régi játéktermi időket idézi, annak megfelelő szórakozási lehetőségekkel. Nos, ez a játék pont ilyen, pont ezt az űrt tölti be és pont akkor, amikor a legjobb, hiszen most jelenik meg az új konzolgeneráció.

Egyjátékos fejjel nézve viszont nem tud újat nyújtani, nem annyira kiszámíthatatlan, hogy leessen az állunk és alig várjuk az alvás utáni reggelt, vagy a munka utáni szabadidőd, amikor újra gép vagy PlayStation elé ülhetünk. Aki erre az élményre vágyik, az a Dirt Rally 2.0-t kell, hogy válassza, aki viszont az arcade szépségeit szeretné átélni, annak pedig inkább a Dirt 5-öt. Jó ez a játék, csak helyesen kell megközelíteni, a Codemasters viszont így tényleg meg tudta fogni a közönséget, akik ki tudják mostantól választani, hogy milyen felfogásban szeretnének rallyzni.

A játéklehetőséget a Magnew Kft. biztosította számunkra, amit ezúton is köszönünk!

ÁTTEKINTÉS
Dirt 5
77 %
Zsolt
Nem kérdés, miket szeretek: technológia, jog, sport, utazás, zene, autók. Aki követné, hogy merre járok: www.instagram.com/tamzsolt