Compro ergo sum,  ezeket a szavakat vésték bele ókori filozófus gladiátorok a Colosseum köveibe. Vásárolok, tehát vagyok, talán ez az egyik legtöbbet emlegetett maximája a fogyasztói társadalomnak. Ám a gladiátorok helyett más ókori fogalmak is előkerülnek a közelgő ünnepek kapcsán. A szeretet és várakozás mellett bizony ilyenkor áldozunk a Mammonnak is, amihez bizony pénz kell. De hogyan is költi azt el a modern vásárló, ha nem akar valóságos közelharcba bonyolódni az üzletek fizikai arénájában a rohamra induló tömegekkel?

Mobilizom, tehát vagyok

Az utóbbi évtizedekben a mobiltechnológiák robbanásszerű  fejlődését lehetett tapasztalni. Mára gyakorlatilag minden háztartás több mobileszközzel is rendelkezik, és csak idő kérdése volt annak a felismerése,  hogy ezek egy nagyon fontos csatornát jelenthetnek mind a lehetséges vásárlók becsábítására, mind a magának a vásárlásnak a végrehajtására. Míg az előző években a mobileszközök gyakorlatilag csak a promóció eszközei voltak, mára már a teljes vásárlási folyamatot el lehet végezni rajtuk: az ügyfelek egyetlen tenyerükbe simuló eszközzel megnéznek, összehasonlítanak, fizetnek, végül kiszállíttatnak.

female hands holding phone with mobile wallet for online shoppinA nép dönt

A weboldalak teljes funkcionálása a különféle képernyőméreteken és beviteli módokkal többé opcionális, mivel a népesség nagy százaléka először a mobileszközét veszi kézbe és az asztali számítógépeket egyre inkább specializáltabb feladatokra használják.

Egy teljes mobilfelület vagy alkalmazás megtervezése és programozása nem könnyű feladat; a felbontások, az eszközök hatalmas változatossága minden résztvevőnek komoly feladatot ad, a vásárlók viszont nem érik be kevesebbel, mint egy tetszetős, könnyen felhasználható, átlátható és biztonságos online áruház. A biztonságon ma már nem lehet spórolni, mindenki egyre többet tud a technikai szempontokról is, és rosszabb reklám nem létezik, mint amikor egy webáruház nem megfelelően kezeli a vásárlók adatait.

Arról sajnos nem sokat lehet tudni, hogy pontosan mennyi bevétel származik online kereskedelemből, de az adatmorzsákból született statisztikák nagyjából évenkénti tíz százalékos növekedést mutatnak. Ami biztosan lehet tudni, hogy a mobileszközök az online vásárlásoknál már átvették a vezetést az asztali számítógépektől!  Mivel a vevőnek mindig igaza van, a vállalatok a fizikai megjelenés mellett mindig fenntartanak egy online áruházat is, amely egyrészt csökkenti a költségeket, másrészt további vásárlók megszólítását teszi lehetővé.

A hibrid rendszer mellett van, aki megteheti, hogy csupán webes megjelenéssel dolgozzon: ilyen például a Nu Skin is, amely kozmetikai és dietétikai termékeket kínál. Mivel ezek a termékek hagyományosan nem abba a kategóriába tartoznak, amelyeknél a vásárló elvárja, hogy az árut felpróbálja, megfogja, megízlelje, ez az út sikeresnek bizonyulhat. A ruha-  és élelmiszereladók azonban nehezebben működnek így, hiszen általánosságban a vevő még mindig jobban szereti maga ellenőrizni a gyümölcsök minőségét vagy  a cipő méretét. Ennek ellenére ez a szektor sem dőlhet hátra, mert a vásárlási szokások változnak és az egyszer elvesztett pozíciókat csak kínkeservesen lehet visszaszerezni.

Fontos a technikai nézőpontok mellett a vásárlók igényeit észben tartani és közelről követni. Ez egy több komponensből álló, bonyolult feladat, amelyet a létező szakadék a technikai előképzettségű fejlesztők és a vásárlók között nem is könnyít meg. Ami teljesen logikusnak tűnik a fejlesztőknek  vagy a „tech-sawy” felhasználónak, az másoknak teljesen idegennek hat. Azt is észben kell tartani, hogy ez a szakadék nem minden lakossági és korcsoportnál egyformán széles.

Végső soron mára elmondható, hogy az online vásárlás már a mindennapok része és egy sikeres vállalkozás már nem kerülheti el a teljes vásárlási folyamat implementációját a mobileszközökön sem. A technikai nézőpontok mellett észben kell tartani az emberek pszichéjéből származó igényeket is:  ezek a szépség, a könnyű felhasználhatóság, a szabadság és mindenek felett a biztonság iránt vágy, amit egy sikeres üzlettulajdonos nem vehet félvállról. A hazai piac közelről követi a világban észlelhető változásokat. Ez nem csak az eladókra, hanem a vásárlókra is igaz, sokszor az ő igényeik, kéréseik vezérlik a technikai megoldásokat és nem fordítva.

A cikk létrejöttében közreműködött a Telenor Hipernet hálózata.
MEGOSZTÁS
Laci
Lassan 5 éve írok, és ez nem is fog változni mostanság. Papír szerint mérnök-informatikus vagyok, de a mobilok világa jobban vonz.